Copywriting: de kracht van tekst

de kunst van copywriting

De kunst van copywriting! ‘Even Apeldoorn bellen’. ‘Daar plukt ú de vruchten van!’. ‘Think different’. Stuk voor stuk ijzersterke staaltjes copykunsten uit de portefeuille van een copywriter. De kracht van je merk of campagne wordt (mede) bepaald door sterke copy. Of het nu gaat om oneliners of de inhoud van je website, een copywriter is van groot belang voor het succes van je business. Toch wordt soms nog onderschat dat je hier tijd en geld voor moet vrijmaken. Zonde, want met aandacht voor copy krijgt jouw marketing en communicatie nog meer impact.

Marlous van de Wiel | Senior Communicatie­adviseur | E-mail Marlous

Een copywriter inhuren: waarom?

Eén van de beste manieren om meer traffic naar je site te genereren en bezoekers langer te boeien, is een copywriter inhuren. Je website en (offline) reclame-uitingen zijn het visitekaartje van je bedrijf. Dit is waarmee je de eerste indruk maakt. Zoals je weet, heb je maar één kans om een eerste indruk achter te laten. Als de copy niet goed is, is dit misschien ook wel direct de laatste indruk.

Copywriting is een vak apart. En de copywriter krijgt niet altijd voldoende credits. Dat is onterecht, want een goede copywriter zorgt ervoor dat jouw verhaal verteld wordt in de juiste woorden, op een aantrekkelijke manier. Je kent jouw eigen verhaal als geen ander, maar jij hebt andere talenten.

Design het populairste jongetje van de klas; copy aan zijn lot overgelaten

Een van de valkuilen waar veel bedrijven intrappen, is te veel tijd en geld aan het design besteden en te weinig aan tekst. Als je potentiële klant de informatie waar hij naar zoekt niet vindt, gaat hij snuffelen bij de concurrent. Wanneer dit gebeurt, is het moeilijker om zijn aandacht weer te grijpen.

Stel, je wilt Russisch leren en je zoekt een online taalcursus. Je belandt op een prachtige website, maar zodra je de tekst ziet, krab je jezelf toch eens achter de oren. “Wij doen goed taal lessen. Koop, koop, hier vandaag. Jij krijgt geen spijt van.” staat er. Ook de rest van de tekst is geen touw aan vast te knopen. Schrijf je je in voor deze cursus of verlaat je met gierende muis de website? Oké, dit voorbeeld is wat overdreven, maar je snapt wat we bedoelen, toch? De invloed van goede copy.

Goed verhaal, lekker kort

Obama’s ‘Yes we can’, ‘Melk, de witte motor’ van het Nederlands Zuivelbureau en ‘Vakmanschap is meesterschap’ van Grolsch kennen we ook allemaal, toch? Er zijn vandaag de dag zoveel bedrijven en prikkels, dat je een hele kleine kans hebt om iemands aandacht te grijpen. Je moet je boodschap of visie daarom snel en helder duidelijk kunnen maken. Dat is in het kort de essentie van overtuigende copy. Een vak apart dus.

Wat is goede copy?

Kan een copywriter beter over jouw bedrijf schrijven dan jijzelf? Het klinkt misschien gek, maar ja! Een goede copywriter weet jouw verhaal te vertalen in ‘een oplossing’. Een oplossing voor wat jouw klant zoekt. Copywriters zijn namelijk objectief en weten uit ál jouw informatie het juiste te filteren. Wanneer je over je eigen bedrijf schrijft, is alles waarschijnlijk belangrijk voor jou. Het is immers ‘jouw kindje’. Je hebt iets opgebouwd en zou het liefst alles uit de doeken doen over elk aspect van je bedrijf – met trots.

Je doelgroep geeft hier minder om dan jij. Je (potentiële) klanten willen simpelweg weten waarom jij, jouw dienst of je product hun geld waard is. Een copywriter is wat dat betreft net een beul. Er wordt flink op los gehakt, totdat alleen de informatie overblijft die resoneert met jouw doelgroep. En aangezien de meeste mensen teksten scannen en niet meer volledig lezen, moet het verhaal ook nog kort, makkelijk te begrijpen en to the point zijn.

Copywriters kennen trucjes. Met woorden.

En ze weten wat goed verkoopt. Behalve seks. Wist je dat er teksttrucjes zijn die de verkoopkracht van een tekst vergroten? Een copywriter kent die trucjes. De copywriter weet wanneer je lange teksten moet inzetten en wanneer het beter is om het kort en bondig te houden.

Taal kan snel en spannend zijn, of langzaam en bewust een specifiek gevoel aanspreken. Copywriters kunnen van een zoekende lezer in één keer een enthousiaste klant maken óf van jouw bedrijf een huishoudnaam maken. Een copywriter bezit hiermee de superpower om jouw publiek te laten groeien en simpelweg door gebruik van de juiste woorden conversie te verbeteren. Denk aan wat juweeltjes als ‘I AMSTERDAM’, ‘Waar iedereen rechtsaf gaat, gaat Eliza linksaf’, ‘Hema maakt gewoon bijzonder’ en ‘Dat zeg ik: Gamma’ met je doen. Weinig tekst, groot effect.

Een copywriter kan spelen met woorden, en zo de emoties van jouw (potentiële) klanten beïnvloeden. Door gebruik van bepaalde zinsstructuur en woordspel. Het is een tweede natuur. Wanneer jij hier zelf mee aan de slag gaat, is de kans groot dat je veel tijd kwijt bent, maar het geen zoden aan de dijk zet. Ja, je hebt tekst. Natuurlijk. Maar werkt het? Nee. In het beste geval verspil je een kans. In het ergste geval breng je jouw bedrijf of merk zelfs schade toe.

Copywriters weten hoe ze de juiste snaar raken

‘Service staat bij ons hoog in het vaandel’. ‘Bij ons bent u aan het juiste adres voor …’. Komt je bekend voor? Clicheetjes! En dat is nou precies wat een goede copywriter probeert te vermijden. Een goede copywriter zendt niet alleen, maar zorgt ook voor een connectie met de lezer. Hij of zij creëert herkenbaarheid en triggert de bezoeker om verder te lezen. Jouw copywriter weet wat de pijnpunten en behoeften van je klanten zijn. Dat vertalen ze in persoonlijke, effectieve teksten. En als het goed is, leidt dit tot nieuwe klanten of leads.

Zoals reclamegoeroe Howard Gossage ooit zei: “Niemand leest advertenties. Mensen lezen wat hen interesseert. Soms is dat een advertentie of reclame.”

Schrijven voor de bezoeker, maar óók voor de zoekmachine

Goed. Je hebt een mooi product of een fijne dienst. En een site. Maar waar komen die nieuwe klanten vandaan? Online. Uit de zoekmachine! En stiekem willen we natuurlijk allemaal dat onze website als 1e resultaat uit die machine rolt. Maar zoekmachineoptimalisatie (SEO) is niet zo makkelijk.

Sinds de uitrol van Googles Panda– en Pinguïn-algoritme-updates, (over aandachttrekkende short copy gesproken), geeft de zoekmachine voorrang aan kwalitatieve content. En dat betekent niet zomaar de juiste hoeveelheid zoekwoorden in de tekst proppen. Briljant geschreven, relevante, waardevolle en vermakelijke content zorgt voor nieuwe klanten. En juist gebruik van zoekwoorden. Maar effectief gebruik van zoekwoorden is niet altijd makkelijk. Het moet namelijk gebeuren op een manier waarbij de originele boodschap overeind blijft. Het schrijven van goede, zoekmachinegeoptimaliseerde content vereist een bepaalde finesse en heel veel oefening.

Een SEO-copywriter bezit het talent om je website goed gevonden te laten worden in de zoekmachine, zonder dat je hiervoor hoeft te adverteren. Daarbij doet een goede SEO-copywriter ook onderzoek naar welke woorden matchen met je dienst of product en waar veel op gezocht wordt. Laat die nieuwe klanten maar komen! Nu is zoekmachineoptimalisatie geen exacte wetenschap en is een goede tekst alleen geen garantie voor een plek op de eerste pagina. Eén ding dat wel zeker is, is dat slechte, niet-SEO-vriendelijke content de traffic naar je site zal beperken.

Wat een teksttovenaar voor je uit de hoge hoed tovert

En zo is het cirkeltje weer rond. Alles valt of staat bij goede copy. Het is de specialisatie van de woordkunstenaar en teksttovenaar: ook wel bekend als, precies, de copywriter. Er zijn talloze manieren om mensen on- en offline te bereiken. Laat slechte copy je hierin niet beperken. Copy is essentieel voor de meeste bedrijven. Voor flyers, posters, vacatures, nieuwsbrieven, websites, apps, brochures en advertenties. Kortom: de communicatie met je (potentiële) klant. Omarm hiervoor de talenten van een copywriter. Het mooie is dat copywriters zichzelf ook nog in no time terugverdienen. Effectieve copy laat snel resultaat zien: meer bezoekers, meer downloads, meer pageviews, meer offerte-aanvragen, meer verkoop, meer betrokkenheid en meer… van alles waarvan je droomt. Waar wacht je nog op? Let the magic happen!