030 41 00 790

Meer voor hetzelfde

De kracht van conversieoptimalisatie

YES! Je website ziet er picobello uit met een geweldige user experience. De teksten op de site zijn geoptimaliseerd voor SEO en je SEA-campagnes staan aan. Kat-in-het-bakkie, laat de klanten maar binnenstromen! Toch? Guess again, nu begint het proces van CRO.

“Wat is dat nou weer?”, denk je misschien. CRO staat voor Conversion Rate Optimization. Een mond vol maar eigenlijk betekent het gewoon dat je meer uit hetzelfde haalt. Kort gezegd: uit hetzelfde aantal bezoekers op jouw website haal je meer leads of welk conversiedoel je dan ook hebt ingesteld.

Sounds as a plan, maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk?

CRO is meer dan een CTA-knop veranderen van groen naar rood. Dit levert (in de meeste gevallen) echt niet spontaan 200% meer ingevulde formulieren op. Helaas, was het maar zo simpel. CRO is een continu proces dat tijd en aandacht vraagt om echt succesvol te kunnen zijn. We nemen je hieronder graag mee in een paar concrete stappen om jouw CRO te maximaliseren.

1. What’s the goal?

Wat wil je bereiken? Dat kan zowel op macroniveau (leads, sales) of op microniveau (likes, downloads, nieuwsbriefinschrijvingen).

2. Knowledge is power

Meten is weten. Dan pas kan je onderbouwde keuzes maken. Toffe tools hierbij zijn o.a. Google Analytics en Hotjar. Deze zijn (deels) gratis te gebruiken en bieden je een hoop inzicht in het gedrag van je bezoekers.

3. Data gives insights

Duik in de verzamelde data en vind patronen of dingen die opvallen (of die uit de toon vallen). Een voorbeeld: op desktop ligt het conversiepercentage op 5%, op mobiel is dit slechts 2%, volgens Google analytics. Dat is een flink verschil, zeker als de de helft van je bezoekers op een mobiel je website bezoekt. Hoe kan dat en vooral hoe kunnen we dat verbeteren? In Hotjar zie je dat de bezoekers niet ver genoeg scrollen om de button “Plaats in winkelmandje” te zien.

4. We think things

Jouw bevindingen en het gedrag van bezoekers vormen de basis van een hypothese. Oftewel je bedenkt een stelling waarin je het probleem beschrijft en hiervoor een mogelijke oplossing geeft. Als we nog even kijken naar ons voorbeeld hierboven dan zou de hypothese kunnen zijn: door de button “Plaats in winkelmandje” direct boven de vouw (zichtbare deel van pagina bij binnenkomst) te plaatsen op een mobiel scherm verwachten we dat deze vaker gevonden/gebruikt wordt.

5. The proof is in the eating

Alle stappen hierboven doorlopen? Top! Dan wordt het tijd om je hypothese te gaan testen. Je hebt hiervoor verschillende softwarepakketten die het mogelijk maken om testen op te zetten. Vele zijn vrij prijzig, maar een gratis alternatief (tot drie testen tegelijk) kan Google Optimize zijn.

Een goede manier om dit te doen is door een A/B-test op te zetten. Dit houdt in dat je twee varianten gaat uitproberen om te kijken welke het beste werkt. Versie A blijft ongewijzigd, dus eigenlijk de website zoals deze nu al is. Versie B heb je aangepast op basis van jouw hypothese. LET OP! wijziging maximaal 1 ding per keer (kleur, vorm, plek, grootte) zodat je echt kan zien wat werkt. We pakken ons voorbeeld er weer even bij. Je zet de “Plaats in winkelmandje”-knop hoger op de pagina, zodat deze direct zichtbaar is als bezoekers op de pagina komen. Als dit gedaan is, stuur je 50% van je bezoekers naar versie A en 50% naar versie B en kijk je welke versie beter presteert. Zijn deze verschillen groot genoeg om niet op toeval te berusten? We have ourselves a winner!

6. Mind the gap

Wees niet verbaasd als stiekem toch versie A wint (dat gebeurt echt vaker dan dat je denkt). Ook in dat geval heb je veel kennis opgedaan over je bezoekers en hun gedrag. Dit neem je gewoon weer mee in de volgende test. Zo leer je na verloop van tijd steeds beter inschatten wat het gedrag van jouw bezoekers is en zul je zien dat je steeds succesvoller bent met je testen. Is versie B wél de duidelijke winnaar? Gefeliciteerd! Je hebt er net voor gezorgd dat je website beter presteert. Zo kom je een stap dichter bij het behalen van je doelstellingen. Tijd om de aanpassingen die zijn gedaan in de testsoftware definitief door te voeren op je website. Niet vergeten! Alles wat je geleerd hebt uit dit proces documenteer je, zodat je altijd een overzicht hebt van alle testen die gedaan zijn en welke resultaten en conclusies eruit zijn gekomen.

7. Repeat Repeat Repeat

Je hebt nu een volledige cyclus van een CRO-proces doorlopen. Blijf dit proces continu herhalen (vanaf stap 2) om het maximale uit je website te halen. Ook al zijn de verschillen in conversiepercentages meestal niet heel groot, de groei is exponentieel en zorgt na langere tijd zeker voor een substantiële verbetering in de resultaten.

We hebben je nu een inzicht gegeven in het continu blijven verbeteren van je website en het maximale uit je website te halen. Je kan nu zelf aan de slag om verbeteringen te vinden. Op het internet staat veel aanvullende informatie die je nog verder kan helpen, maar je kan natuurlijk ook even contact met ons opnemen, zodat we samen kunnen kijken hoe we het maximale uit jouw website gaan halen.

Ook meer voor hetzelfde?

Neem dan gerust contact op met Erik!
Mail Erik via erik@effectgroep.nl of bel hem op 030 41 00 792.
Kom eens langs!

Lekker leesvoer, toch?

We’ve got more where that came from! Maandelijks schrijven we inspirerende blogs en delen we onze kijk op impactvolle events, krachtige communicatie en digitale ontwikkelingen. Dit wil je niet missen!