Not a piece of cake...

Over de kracht van eventcommunicatie

Een ding is in de afgelopen decennia echt wel duidelijk geworden. Het event is geëvolueerd van ‘feestje’ naar essentieel onderdeel van de marketing -en communicatiestrategie.

We spreken dan ook liever over eventcommunicatie. En daar gaan we het over hebben met Simon Renes, ‘aka de founder van effectgroep*’ en Kirsten Flik, ‘volwassen geworden bij effectgroep*’

De twee die-hard eventmakers praten over betrokkenheid, beleving en impact maken.

Simon Renes - CEO - effectgroep
Simon Renes | CEO (founder) | E-mail Simon
Wat kan volgens jullie nu echt niet meer?

Kirsten: Een themafeest kan echt niet meer!

Simon: Tenzij je bierbrouwer bent en een nieuw winters biertje op de markt brengt. Dan is een bierfeest toch een geweldige activatie?

Ik moet het even nuanceren. Ik bedoel een thema alleen om het thema. Het is altijd meer dan dat. Er moet wel een communicatielaag in zitten. Wij zoeken altijd naar dát haakje, zodat we van een event écht eventcommunicatie maken.

Er is niet iets wat echt niet meer kan, zolang het ontstaat vanuit een conceptueel gedachtegoed en onder de communicatieparaplu van een merk hangt.

We leggen de lat hoog. Wij bedenken concepten die specifiek passen bij het merk, het momentum én aansluiten op de communicatiestrategie.

Het gaat om maatwerk. Een event maakt veel impact en laat zien waar het merk voor staat. Het kan dus veel goeds opleveren, maar kan ook afbreuk doen aan je reputatie. De kunst bij conceptontwikkeling is om vrij en creatief te denken en tegelijkertijd zorgvuldig te zijn. 

 

Wat betekent een event voor de interne communicatie?

Het geeft de mogelijkheid om te verbinden met elkaar en met het werkgeversmerk. Je thuis voelen bij de club. Events moeten vetgedrukt op de interne communicatie agenda staan, ook om goede medewerkers te behouden. Daar heeft de corona tijd zeker invloed op gehad. Er is nu meer erkenning voor ons vak en de kracht van events is nu meer zichtbaar.

We zijn wel de critical friend. Vaak wordt er van een bijeenkomst of evenement nogal wat verwacht vanuit een bepaalde strategie of er liggen 10 verschillende doelstellingen op tafel. Je kunt gewoonweg niet in 5 uur tijd de wereld veranderen. Je moet keuzes maken, kleur bekennen in je doelstellingen en daar het concept en programma voor ontwikkelen. Omdat je wilt dat er écht iets gebeurt door het evenement. Wat is dat? Daar ligt het vertrekpunt voor ons.  

Wat is eventcommunicatie?
Kunnen opdrachtgevers inmiddels niet zelf hun event bij elkaar googelen?

Kirsten: Tuurlijk kan dat. Net zoals je ook zelf foto’s en video’s kunt maken, een website in elkaar kunt klikken of zelf een reclamecommercial kunt bedenken. Je kunt ook een artikel door ChatGPT laten schrijven. Maar wat is je ambitieniveau en hoe belangrijk is het event voor je? Je wilt toch dat het impact maakt specifiek voor jouw merk en situatie. Wij zorgen voor een sterk creatief conceptueel gedachtegoed en een consistente bezoekerservaring, zoals je zelf níet had kunnen bedenken!

Simon: Vergeet vooral ook niet dat de productie van een event écht een vak is. En dat het heel tijdrovend is. Je hebt de verantwoordelijkheid over honderden of duizenden bezoekers. Je geeft geld van het bedrijf uit en dat moet ook wat opleveren. En dan heb ik het niet over bijeenkomsten met kleine groepen of een gezellige borrel, maar laat de belangrijke events nou echt aan professionals over. Dat levert je uiteindelijk echt meer op. En dat opdrachtgevers met eigen ideeën komen en meedenken, is juist goed! Ik denk zelfs dat co-creatie zorgt voor betere events.

Wat is eventmarketing?

Eventmarketing is een benadering die is gericht op het ontwikkelen en verdiepen van een (merk)relatie met één of meer (genodigde) doelgroepen, waarbij het event of de serie events als marketing- en communicatie-instrument wordt ingezet en waarbij beleving en emotie samenkomen. Voorwaarde is dat er een duidelijk omschreven doelstelling, boodschap en doelgroep is, die aansluit bij het beleid van de organiserende organisatie.

En om impact te maken moeten events anno nu groots en meeslepend zijn? 

Simon: Nee hoor. Een evenement moet niet per definitie groot, groter, groots zijn. Zo hadden we bijvoorbeeld een medewerkersevenement rondom de overname van een bedrijf. Toen hebben wij gezegd: we doen het gewoon op jullie eigen locatie. Een oud schoolgebouw met een mooie binnentuin. We hebben een kampvuur aangestoken, priklicht opgehangen en de medewerkers stonden er in een cirkel omheen. De eigenaar liet zijn hart spreken en vertelde waarom hij zijn bedrijf verkocht had. Fluisterstil was het. Geen podium, geen techniek, helemaal niks. Het was indrukwekkend en intens en de juiste setting op dat moment. Dáár gaat het om, aanvoelen wat nodig is.

Kirsten: Mooi voorbeeld! En het geeft ook precies aan wat wij willen bereiken met onze events. Het moet betekenisvol en een sterk communicatiemoment zijn. Natuurlijk is het gaaf om de Ziggo Dome af te huren en vol te hangen met techniek. Maar het is steeds opnieuw kijken wat nodig is om te doen. Soms is dat groots, maar dat is nooit een doel op zich.

Ik roep altijd: maak van evenementen communicatiemomenten. Dat is natuurlijk flauwe rijmelarij, maar stiekem wel waar het om gaat.

Aan het eind van vorig jaar kwam een bedrijf bij ons voor hun jaarlijkse closing event. Ze hadden keihard gewerkt en de medewerkers verdienden als beloning een feest, maar ze waren ook toe aan de feestdagen. We kwamen met het concept ‘Turn off the lights’. En tijdens het event deden de medewerkers om middernacht gezamenlijk het licht uit. Dat was een prachtig symbolisch moment om het jaar mee af te sluiten.

Er zit zoveel symboliek in events. 

Je beleeft toch met elkaar hele bijzondere momenten. 

Niks maakt meer impact dan een event.

Eventcommunicatie

Daarom gaan wij samen ook al bijna 13 jaar heel goed. Na al die jaren kun je nog steeds heel enthousiast worden van een mooi concept voor een event. 

Ja, gelukkig wel. Toen ik meer dan 25 jaar geleden begon met effectgroep* zaten we echt aan de ‘feel good’ kant. We hebben in die begintijd echt heel veel feesten georganiseerd en geproduceerd. Het is mooi dat we nu bezig zijn met eventcommunicatie en dat we met events zoveel impact kunnen maken.

Ik vind het tof dat het event nu aan de directietafel bij opdrachtgevers wordt besproken. Je merkt steeds meer dat de directie enorm betrokken is bij evenementen voor klanten of medewerkers.

Ik besefte me laatst ook dat het niet lang meer duurt voordat een hele nieuwe generatie managers aan die directietafel zit. Dat is de generatie die is opgegroeid met alle grote festivals en die een heel andere visie heeft op congressen en events dan de vijftigers die dit nu bepalen. Ik denk dat het eventvak de komende jaren nog veel groter en belangrijker wordt. Dat wordt leuk!

Je bent zelf bijna vijftig…

49 forever. Dat wordt dus ook het thema van m’n verjaardagsfeestje volgend jaar. 

Dat kan toch wel?

Wie is Simon Renes?

CEO – De creatieve strateeg en founder van effectgroep*. Springt al meer dan 25 jaar dagelijks zijn bed uit om klanten te helpen met effectieve live events, campagnes en creatieve communicatieoplossingen. Met de wind in de zeilen (soms ook letterlijk) vindt hij altijd weer de juiste koers. Onverslaanbaar in short copy en volgens hem ook in Padel en PingPong…

Wie is Kirsten Flik?

Head of Creative – Kwam 13  jaar geleden nog redelijk bleu binnen, maar dat is nu wel andere cake… of koek! Haar glas is altijd halfvol, ze heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel en met een flinke dosis energie zet ze nét dat stapje extra. Haar doel? Tevreden opdrachtgevers én werk waar ze zelf trots op is! 

Simon Renes - CEO - effectgroep

Ook de kracht van eventcommunicatie ervaren?

Samen verkennen we hoe jouw evenementen het verschil kunnen maken. Mail simon@effectgroep.nl voor een creatieve boost die impact heeft.

Neem contact op