De meeste bedrijven kiezen voor een nette website in een modern jasje. All out gaan er maar weinig. In Nederland heerst de ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’-cultuur. Terwijl online opvallen juist een must is. Niet alleen qua design, maar ook qua gebruiksvriendelijkheid. Dat begint met een gebruiksvriendelijk menu. Zowel op mobiel als desktop.
We nemen je mee langs een aantal trends in website navigatie, inclusief favorieten van onze UX-designers – zij houden bij hun design rekening met optimale gebruikerservaring.
Een websitebezoeker wil te allen tijde weten waar hij op de website is en hoe hij kan vinden wat hij zoekt. Een lastig menu bevordert de betrokkenheid en tevredenheid van de gebruiker niet. Dit betekent natuurlijk niet dat het verboden is te experimenteren met vernieuwende concepten zoals onderstaande opties.
Verschillende studies tonen aan dat gebruikers worstelen met verborgen menu’s. Maar dat verandert. Steeds meer mensen bezoeken sites vanaf hun smartphone en raken vertrouwd met de hamburger. Een hamburgermenu is tegenwoordig de meest geziene navigatievorm op smartphones en tablets en wordt ook steeds vaker op de desktopsite gebruikt. Er zijn echter genoeg alternatieven voor een nóg betere usability. Een burger zet de spotlight op de content van de website, maar als het op gebruiksvriendelijkheid aankomt, wint het traditionele menu het vaak. Vooral op de desktop. Hierdoor komen er steeds meer alternatieven gebaseerd op dit type navigatie.
Zo zie je vaker een zwevend hamburgermenu. In plaats van de button aan de zijkant, zweeft er een knop die altijd binnen handbereik is voor de websitebezoeker. Zelfs op smartphones met een groot scherm. De zwevende hamburger verlies je nooit uit het oog en bespaart tegelijkertijd ruimte. Zie de site van Weecom voor een fixed, zwevend hamburgermenu. Of wat dacht je van het alternatief op het hamburgermenu dat World Wildlife Fund (de Amerikaanse tak van het Wereld Natuur Fonds) op haar mobiele site heeft? Wel een hamburger, maar de twee hoofddoelen zijn altijd zichtbaar.
De meeste navigaties vind je bovenaan het scherm. Toch experimenteren designers vaker met een menu onderaan. Op mobiel is het een groot succes. Zou een menu onderaan het scherm voor mobiel en tablet niet gewoon de norm moeten worden? Uit onderzoek blijkt dat smartphone-gebruikers een grotere somatosensorische cortex hebben. Dit deel van je hersens stuurt je duim aan. Ook wijst onderzoek uit dat de meeste smartphonegebruikers hun telefoon gebruiken met één hand. Je duim is als je muis, maar dan met beperkingen. Waar je met je duim niet bij kunt, is afhankelijk van hoe groot je hand en telefoon zijn. Als je een menu plaatst waar een mobiele gebruiker lastig bij kan, zal hij de telefoon anders moeten vastpakken om te klikken. Dit maakt navigeren moeilijker. De websitebezoeker vindt zo minder snel wat hij zoekt.
Designers kunnen natuurlijk niet veranderen hoe je je telefoon vasthoudt. Maar, ze kunnen wel de locatie van het menu aanpassen. Men is gewend aan een menu bovenaan, maar voor mobiel is het niet ideaal. Is je doel om engagement te vergroten? Zorg dat je je menu binnen het bereik van je duim plaatst. Heb je eerder als doel om conversie – van bijvoorbeeld je landingspagina – te vergroten? Zorg dan dat je call-to-actionbutton binnen duimbereik ligt.
Een andere trend die we zien op het gebied van website navigatie is dat meer websites durven een out-of-the-box menu aan. Als je doelgroep creativiteit waardeert, kán dit een goede keuze zijn. Zo kan de navigatie ook het design zíjn. Wanneer dit goed doordacht en geïmplementeerd is, motiveert het de websitebezoeker juist om door verschillende pagina’s te navigeren en verhoogt het het engagement. Als de bezoeker niet te veel hoeft na te denken over hoe hij kan navigeren, heb je het goed gedaan. Belangrijk: houd wel je gebruiker in het achterhoofd bij de keuze voor een abstracte navigatie.
Een mooi voorbeeld is de website van het Rijksmuseum met haar unieke, maar duidelijke navigatie. Bijkomend voordeel: zowel op desktop als mobiel is de navigatie hetzelfde en dus herkenbaar.
Deze navigatie is subtiel, maar wel veel gezien. Veel startups en zakelijke sites hebben een simpel menu in hoofdletters. Meestal in de rechterbovenhoek. Clean en professioneel. Het is overzichtelijk, valt genoeg op en straalt vertrouwen uit.
Designers omarmen steeds vaker de minimalistische aanpak. Het stroomlijnen en verminderen van het aantal links in de navigatie kan de gebruikservaring verbeteren. Met minder elementen in de navigatie komen de meest belangrijke pagina’s in the spotlight te staan. De minder belangrijke links kun je bijvoorbeeld bewaren voor een footermenu, zoals ook Action doet. Deze simpele menutrend staat haaks op de megamenu’s die vaak gebruikt worden bij online winkels en grotere websites. Daarover later meer.
De site van UX Londen is een favoriet van een van onze UX-designers: je ziet dat als je weinig links in je menu hebt, ze zelfs op de smartphone gewoon naast elkaar passen.
Naast de bovengenoemde trends zien we ook bijzonder veel andere populaire navigatie-alternatieven. Zo heeft ieder doel en elke doelgroep een navigatie die goed aansluit.
Zoals je ziet, zijn er veel mogelijkheden. Deze navigatietrends groeien vooralsnog alleen maar door. Is het wat voor jou? Zoals bij elke trend, is het belangrijk om eerst te bepalen waarom je een techniek zou willen proberen, voordat je je er volledig op stort. Is het de beste optie voor jouw project, dienst, doelgroep of doel? Houd altijd je websitebezoekers in het achterhoofd. Zorg voor een navigatieroute die de bezoeker zo snel of leuk mogelijk brengt naar wat hij zoekt. Als de navigatie te verwarrend is, verlies je kliks of sales. En dat wil je niet. Kun je bezoekers op creatieve wijze snel door je site leiden? Gegarandeerd succes!
Neem contact op met onze UX’er Erik via erik@effectgroep.nl en hij navigeert, denkt met je mee en praat je bij over de trends op het gebied van o.a. website navigatie.