interview

Effectmaker Kirsten over events, online en hybride events

Altijd positief en barstensvol energie, dat is onze Kirsten. Zeg haar niet dat iets niet kan, ze heeft namelijk altijd een oplossing. Zelfs voor events in coronatijd.

Vertel eens Kirsten, wat doe je nou eigenlijk bij effectgroep*?

“Ik help opdrachtgevers hun doelstellingen te behalen met interne en externe communicatievraagstukken. Met een goed creatief concept hun doelgroepen bereiken. Mensen raken, activeren. Ervoor zorgen dat ze beter bekend raken met een merk of dat medewerkers zich beter aangehaakt voelen bij de strategie van een organisatie. Tot corona was live communicatie daar altijd een heel belangrijk onderdeel in, mijn hart ligt daar eigenlijk nog steeds.”

Je werkt nu tien jaar bij effectgroep*. Als je terugkijkt op die periode, wat is dan je ontwikkeling geweest?

“Toen ik hier begon was effectgroep* nog een eventbureau en zagen klanten events vooral als middel om iets mee te vieren, om met collega’s aan de lampen te hangen. Er waren wel uitzonderingen, maar events stonden echt wel onderaan in de marketing- en communicatiemix. Het was niet het middel waar opdrachtgevers als eerste aan dachten als ze inhoud wilden overbrengen. Een paar jaar later hebben we als bureau een switch gemaakt. We wilden meer waarde toevoegen aan events, het zien als een communicatiemiddel met een vaste positie binnen de marketingcommunicatiemix. En inmiddels zijn we al jaren een echte one-stop communicatiepartner voor opdrachtgevers, met alle expertises in huis. Van strategie tot online marketing en van merkontwikkeling tot merkactivatie. Dat is voor mijn werk ook een grote omslag geweest. Inmiddels adviseer ik marcom managers, HR managers en directies over brede communicatievraagstukken.”

Afgelopen periode waren live events opeens niet meer toegestaan vanwege de uitbraak van corona. Hoe heb je dat ervaren?

“Het was enorm jammer dat alle geplande live events geannuleerd moesten worden. Daarmee hielden opdrachtgevers wel hun communicatiedoelstellingen, die ze nu op een andere manier moesten invullen. We hebben bij effectgroep* gelukkig veel ervaring met online events en veel creativiteit in het maken van online content. Dus we konden opdrachtgevers snel op andere manieren helpen hun doelstellingen te bereiken. Voor Rolande hebben we bijvoorbeeld hun event omgevormd naar het maken van videocontent, die ze nu gebruiken voor een awarenesscampagne. En voor het Ondernemerscollege, dat we in opdracht van Baker Tilly al 5 jaar met live publiek organiseren, hebben we een 100% online editie gemaakt. Als je denkt vanuit doelstellingen kun je ook echt waarde toevoegen aan online events. Bijvoorbeeld door de livestream ervan vast te leggen, daar korte themavideo’s van te maken en die te gebruiken in hun contentstrategie. We ontwikkelen op deze manier deelbare content die ook ingezet kan worden voor brand building of zelfs recruitment. Zo zijn events veel meer onderdeel in een hele journey geworden.”

“Het gaat erom dat je niet een alternatief voor het live event moet zoeken, maar een optimale invulling van je communicatiedoelen. Dan is er altijd een oplossing.”

Kirsten Flik Senior Communicatie-adviseur

Zijn er andere voordelen van online of hybride events ten opzicht van live?

“Je bereik is veel groter, dus je kunt opeens veel meer mensen uitnodigen dan in eerste instantie in je budget paste. Het is duurzamer, omdat mensen niet meer naar een locatie rijden en je geen verspilling van eten en drinken hebt. En je vraagt minder tijd van mensen, in plaats van een dag doe je je verhaal in anderhalf uur.“

Vraagt het ook minder voorbereiding? Is het sneller te organiseren?

“Ja dat kan. Bij live events vraag je een behoorlijk blok in iemands agenda, dan moet een save the date er wel drie maanden van tevoren uit. Bij online events kan dat veel later, je hebt een veel kortere doorlooptijd. Het is wel belangrijk dat je met partijen schakelt die in beeld denken, het vraagt echt iets anders dan een live event organiseren. Wij merken dat partijen uit de televisiewereld het goed snappen. Het vraagt ook meer van sprekers, je moet je verhaal in die korte tijd strak krijgen. Daar helpen we ze dan mee.”

En is een online event goedkoper dan een live event?

“Als je hem volledig online doet, heb je natuurlijk geen cateringkosten van bezoekers, dat scheelt. Daar komt wel een stuk techniek voor terug. En je budget gaat meer zitten in het goed voorbereiden van een boeiend programma. En in betere communicatie, bijvoorbeeld om op te vallen in de overvloed van uitnodigingen op je digitale deurmat. Misschien moet je nu juist een fysieke uitnodiging sturen. De verdeling van budgetposten is vooral anders dan bij een live event.”

En hoe kijk je naar resultaten, de ROI?

“Daar kijken we nu nog kritischer naar. Waarom organiseer je een evenement? Waarom moet de kijker kijken of aanwezig zijn? Wat is je boodschap? Soms zijn we de critical friend en moet je samen besluiten dat een online of hybride event niet het juiste communicatiemiddel is. Dan is het fijn dat we bij effectgroep* nog veel meer expertise in huis hebben. Bij effectgroep* denken we niet vanuit het middel, maar altijd vanuit doelstellingen en resultaat.

Nu komt de jaarwisseling weer in zicht, de tijd van kick-offs. Medewerkers gaan weer met elkaar terugblikken en vooruitkijken, de nieuwe strategie horen. Maar daar hangt ook beleving aan vast, elkaar ontmoeten, een hapje en drankje, nieuwe energie. Hoe kunnen organisaties dat nou het beste aanpakken?

“Ja, het zal anders zijn als je niet live kunt samenkomen, maar je moet het niet overslaan. Juist in deze tijd is het belangrijk dat medewerkers in verbinding met het bedrijf en met collega’s blijven. Voelen dat je ergens bij hoort, trots zijn op wat je samen bereikt hebt, geïnspireerd raken door waar je samen naartoe gaat. Als je vanuit die communicatiedoelen denkt, kun je dat op heel veel manieren invulling geven. Met een online event, met video, met thuispakketten. Misschien kom je wel op een interne campagne met langere looptijd. Het gaat erom dat je niet een alternatief voor het live event moet zoeken, maar een optimale invulling van je communicatiedoelen. Dan is er altijd een oplossing.”