Geen boterkoek of stroopwafel, maar een Fortune Cookie met onheilspellende boodschap. Dat is het. Vooral voor veel digital marketeers. Het nieuws gonsde natuurlijk al langer, maar alle bronnen zeggen nu hetzelfde: browsers stoppen binnenkort met het gebruik van third-party cookies. Is het jouw job om online doelgroepen te targetten, campagnes te ontwikkelen en data te evalueren? Dan vraagt dit om een ‘change of plans’. We frissen je kennis op en denken we mee in nieuwe routes naar jouw marketingdoel.
In het jaar 2022 was de situatie ongewijzigd. Google, Apple en Microsoft informeren ons over welke sites en pagina’s iemand bezoekt. Kleine bestandjes – ook wel tracking of third-party cookies – slaan dit surfgedrag op. En wij kunnen als marketeers nauwkeurig volgen welke websites en pagina’s onze doelgroep bezoekt. Door meten is weten, krijgen we ons publiek steeds scherper, zijn campagnes succesvoller en behalen we onze marketingdoelstellingen.
Door meten is weten, krijgen we ons publiek steeds scherper, zijn campagnes succesvoller en behalen we onze marketingdoelstellingen.
Maar ieder succes heeft een keerzijde. Onder internetgebruikers groeit al langere tijd weerstand tegen het idee dat zij overal gevolgd worden. En dat al hun gedrag traceerbaar is. De roep om privacy krijgt steeds meer bijval en het blinde vertrouwen in grote techgiganten neemt af. Tel daar de hete adem van de GDPR en privacywetgeving bij op, waardoor Google, Microsoft en Apple definitief gaan stoppen met het verzamelen en beschikbaar stellen van third-party cookies.
Zeker is dus dat een online marketingstrategie die afhankelijk is van tracking data geen toekomst meer heeft. Hiervoor zijn gelukkig tal van goede alternatieven. Met als grootste winst: een frisse blik op je doelgroep en business. Want doen wat je altijd hebt gedaan, geeft de resultaten die je altijd hebt gekregen. Daarom hieronder drie toekomstbestendige en bewezen oplossingen waarmee je het wegvallen van third-party cookies kunt opvangen.
In plaats van gegevens via andere sites verzamelen, begin met het opbouwen van kwalitatieve gegevens van de bezoekers van je eigen website(s) en app(s). Dit zijn first-party cookies en blijven (onder voorwaarden) beschikbaar. Ook zijn deze gegevens flexibeler en beter voor het opslaan en gebruiken van gegevens voor verschillende marketing- en analysestrategieën. Zorg er in dit geval voor dat de cookiemelding op je website in orde is, dat je voldoet aan de hiervoor geldende wet- en regelgeving en dat je de meest recente versie van Google Analytics en Tag Manager instelt en gebruikt.
Begin met het opbouwen van kwalitatieve gegevens van de bezoekers van je eigen website(s) en app(s).
De cookierobot geeft nu afhankelijk van jouw instellingen automatisch inzicht in interesses, hobby’s, werk en vergelijkbare doelgroepen om op de juiste plekken te adverteren. Met het wegvallen van deze data zit er niets anders op dan weer zélf ‘Oud-Hollandsch’ te gaan onderzoeken, analyseren, interpreteren, testen en bijsturen om resultaten te (blijven) boeken. Achterhalen waar jouw doelgroep zich bevindt? Denk aan deze praktische tools: https://answerthepublic.com, Facebookgroepen op onderwerp of zoektermen ingeven op Google en kijken welke auto-suggestopties er verschijnen. Een extra (bak)tip van onze digitalmarketingspecialist: maak het gedrag op je website inzichtelijk door heat maps. En krijg zo steeds meer grip op wat jouw bezoeker wil zien, lezen en ervaren.
Zonder cookies moet je als website zelf je bezoekers verleiden om hun gegevens achter te laten en een profiel in te vullen. Geen probleem blijkt in veel gevallen, maar dan wel aan merken die bezoekers kennen en vertrouwen. Zorg in dat geval voor een High Value Content Offer of converterende landingspagina’s waar iedereen zonder een drempel te ervaren zijn/haar e-mailadres achterlaat. Bouw hier vervolgens je eigen e-mailbestand uit op en ga voor goud. Vanaf dit moment heb je zelf alle controle, ben je niet afhankelijk van wet- en regelgeving en creëer je je eigen visvijver met fans.
Wij helpen bedrijven, overheid en non-profit aan een toekomstklaar merk en strategie. En bedenken en maken digitale communicatieoplossingen in een sterk veranderende wereld. Nog niet klaar voor een cookieloos tijdperk? Wij zijn jouw creatieve, digitale communicatiepartner en gaan samen met jou (en je team) op zoek naar de beste manier om hier duurzame chocola van te maken.
Mail Mariëlle via marielle@effectgroep.nl of bel haar op 030 41 00 790 .