Aan sportaanbod in Utrecht geen gebrek, wel aan jongeren die deelnemen. Aan ons de schone taak om het sportaanbod onder de aandacht te brengen en hen te enthousiasmeren voor de speciale Beweegweek van SportUtrecht.
Na schooltijd bewegen of naar een sportclub gaan, is helaas niet voor iedere jongere weggelegd. En dat is vaak niet hun eigen keus. Zeker niet in de wijken Overvecht, Kanaleneiland en Leidsche Rijn. Om tal van redenen, zoals culturele en etnische achtergrond, de smartphone en financiële barrières, komen deze jongeren nauwelijks in beweging. Dat moet veranderen, vindt SportUtrecht. Met het initiatief De Beweegweek konden jongeren gratis kennismaken met het sportaanbod in de wijk. En hoe!
Assumptions are the mother of all fuck ups. We zijn gestart met een doelgroepanalyse: wat beweegt jongeren om in dit geval juist niet te gaan sporten en bewegen? Waar liggen de behoeftes? En hoe kunnen we ze bereiken? Daaruit bleek dat de nabije, sociale omgeving zoals familie, vrienden, bekende gezichten en activiteiten in de wijk van grote invloed zijn op de sport- en beweegdeelname. En dat ze voornamelijk Snapchat en Instagram gebruiken.
Tijd om de bevindingen in praktijk te brengen. Tijdens de campagne werden jongeren via opvallende posters en abri’s in de wijk, op social media en WhatsApp direct aangesproken door hun rolmodellen en leeftijdsgenoten. Ook het netwerk van SportUtrecht werd opgetrommeld om het sportaanbod onder de aandacht te brengen. Ik zoek jou! Let’s move.
Door de campagne persoonlijk en dicht bij huis te houden, kwam jong Utrecht in aanraking met het beweegaanbod in hun wijk. Het resultaat:
Maak een afspraak met Tanya (tanya@effectgroep.nl) en ontdek wat onze effectmakers voor jou kunnen betekenen.
read more