0343 - 745270

MUST DO’S VOOR EEN ONWEERSTAANBARE WERKEN-BIJ WEBSITE

Leestijd: 4 minuten

Hoe maak je een sollicitatieproces eenvoudiger en verleidelijker? Geen onbelangrijke vraag, want heb je als werkgever moeite de juiste medewerkers aan te trekken, dan komen je doelstellingen in gevaar. Op een problematische arbeidsmarkt is het essentieel overtuigend(e) vacatures te delen en jezelf als werkgever positief te onderscheiden. Voor sollicitanten en potentiële werknemers is de meeste informatie op jouw eigen website pas relevant op lange termijn. Om op korte termijn succes te hebben in werving van nieuw personeel, ga je daarom voor een andere aanpak! In deze blog beschrijven we een aantal must do’s voor iets dat eigenlijk onmisbaar is: een onweerstaanbare werken-bij website.

Must do 1: een aparte werken-bij website versterkt je arbeidsmarktcommunicatie

Vacatures op een corporate site zijn vaak onderdeel van een groot aantal webpagina’s. Het is verleidelijk om veel aandacht te besteden aan je missie, visie, producten en diensten. Logisch, want daar ben je trots op en je wilt natuurlijk verkopen. Dit is voor een sollicitant echter pas op lange termijn van belangrijk. Creëer focus door te kiezen voor een aparte werken-bij site. Op een werken-bij website draait de conversie om het ontvangen van sollicitaties, dus hebben de vacaturepagina’s de hoofdrol. Hier creëer je een dedicated domein voor jouw aanbod op arbeidsmarkt. Met een werken-bij site kun je de werkomgeving voor potentiële kandidaten veel beter in beeld brengen dan met een corporate website. Daarnaast is er veel minder ruis aanwezig, onverdeelde aandacht voor jouw arbeidsmarktcommunicatie. Zo is je pagina zoekmachinevriendelijk en kunnen kandidaten beter afwegen of niet alleen de baan, maar ook jouw organisatie bij hen past. Dit laatste is van belang wanneer je nieuw personeel wilt vinden dat langer dan een jaar blijft. En dat wil je, toch? Dus; minder ruis, meer focus en hogere, duurzame conversie.

Must do 2: Investeer in de techniek voor recruitment marketing

Om het zowel de kandidaat als jouw eigen recruitment-afdeling gemakkelijk te maken, loont het om te investeren in de techniek van een ATS: een Applicant Tracking System. Geen opstapeling van tientallen sollicitatiemails, intern rondzwervende cv’s meer, of het vergeten van sollicitanten: dankzij de toevoeging van deze technische koppeling aan je werken-bij site, heb je namelijk altijd en volledig inzicht in de funnel. Zo kun je vertrouwen op technisch kwalitatief goede afhandeling van het sollicitatieproces en waarborg je kwantiteit en kwaliteit. En dát komt je candidate journey absoluut ten goede!

Must do 3: Neem de candidate journey serieus

Jouw business groeit omdat jij weet wat je klanten nodig hebben. Zo werkt het dus ook met het aantrekken van personeel. Zoom in op de wensen van je sollicitant. Wat vinden mensen echt belangrijk in een job? Antwoord op deze vraag zorgt ervoor dat je de candidate journey kunt optimaliseren. Vrijwel iedere potentiële kandidaat wil antwoord op vragen als:

  • ‘Wat voor bedrijf is het en past het bedrijf bij mij?’
  • ‘Spreken de mensen die er werken mij aan?’
  • ‘Zijn er voldoende doorgroeimogelijkheden?’

Beantwoord die vragen zo goed mogelijk. Vermeld daarnaast aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden die voor iedereen gelden, zoals extra ATV-dagen, dertiende maand, trainingen en opleidingen. Het kan – zeker voor latent zoekende professionals – een groot verschil maken!

Benieuwd hoe een werken-bij-site bijdraagt aan je arbeidsmarktcommunicatie?
Leer meer over recruitment marketing!

Must do 4: Maak het actief en latent zoekend talent gemakkelijk

Die candidate journey is geliefd en gevreesd om de simpele reden dat er zoveel is om aan te denken. Niet alleen inhoudelijk, maar ook – of juist – praktisch bekeken. Maak het kandidaten makkelijk jou te vinden door een mobile responsive en zoekmachinevriendelijke website en verrijk die met een zoekfunctie. Heeft een kandidaat een vacature gevonden die hem aanspreekt, dan vindt een sollicitatie idealiter zo snel en simpel mogelijk plaats. Dit betekent geen ellenlange formulieren, maar gebruikmaken van bestaande documentatie zoals een cv of LinkedIn-profiel: ook dat wordt mogelijk wanneer je gebruikt maakt van een ATS.

Het loont om te investeren in een koppeling tussen externe sites en de mogelijkheid documenten te uploaden. Helemaal makkelijk is natuurlijk een bel-mij-terugknop, maar wees je bewust van de benodigde follow-up. Met een sterke werken-bij-site stromen straks de sollicitaties binnen. Sollicitaties van potentiële werknemers die echt passen bij jouw bedrijf en doelstellingen. Tenminste, als je onze tips ter harte hebt genomen!

Must do 5: Zet Employer Branding in: toon echte mensen, echte verhalen

Hoe je je arbeidsmarktcommunicatie ook vormt geeft, wat je ook wilt vertellen in je arbeidsmarktcampagne , één tip is goud: keep it real. Hier gaan we ervan uit dat jouw werkgeversimago staat als een huis. (Zo niet, dan helpen we je). Gebruik video’s en foto’s van je eigen medewerkers. Als geen ander kunnen zij hun toekomstige collega’s vertellen waarom voor jouw bedrijf werken de beste beslissing ooit zal zijn. Hoe ziet hun dag eruit, wat spreekt hen aan in hun functie en wat heb je daarvoor nodig? Deze peer-to-peer communicatie werkt in vrijwel elke sector het best, zo ook in het vacaturelandschap. Laat ervaringsdeskundigen jou verkopen, zodat jij je kunt richten op de doorontwikkeling van je bedrijf; een groei van nieuwe klanten en nieuwe collega’s!

Kortom, met een werken-bij website geef je een realistisch en relevant beeld van je organisatie; de mogelijk toekomstige werkomgeving van potentiële kandidaten. Tweerichtingsverkeer, daar draait het om. Verplaats je in die potentiële nieuwe collega. Bedenk welke informatie iemand nodig heeft om een goede keus te maken of deze functie en dit bedrijf bij hem of haar past. En ook andersom; pas ik bij dit bedrijf? Je zult merken dat een goede werken-bij website de kwaliteit van inkomende sollicitaties verbetert. Op naar een volmondig: Yes, we can!

Vragen over de mogelijkheden en ontwikkeling van een werken-bij site?

Marlous is er voor je en heeft antwoord op al je vragen!
Mail Marlous via marlous@effectgroep.nl of bel haar op 0343-745272.
Kom eens langs!

Lekker leesvoer, toch?

We’ve got more where that came from! Maandelijks schrijven we inspirerende blogs en delen we onze kijk op impactvolle events, krachtige communicatie en digitale ontwikkelingen. Dit wil je niet missen!