Het Nederlands Openluchtmuseum

Een interactieve reis door de Nederlandse geschiedenis

Hoe maak je de verhalen van het verleden toegankelijk, inspirerend én verbindend voor zakelijke bezoekers? Het Nederlands Openluchtmuseum stelde ons die vraag. Samen ontwikkelden we een interactieve ontdekkingstocht waarbij deelnemers op speelse wijze worden meegenomen door de Nederlandse geschiedenis.

De vraag

Verbinding en beleving in één concept

Het Nederlands Openluchtmuseum zocht een unieke ervaring voor zakelijke groepen van 250+ gasten. Een activiteit die deelnemers met elkaar verbindt aan de hand van de rijke Nederlandse geschiedenis.

Een ervaring die spelers motiveert en inspireert om met elkaar in gesprek te gaan:

  • Teams die samen op een interactieve en onderhoudende manier aan de slag gaan.
  • Historische verhalen die actuele thema’s en spelelementen samenbrengen.
  • Een tastbare herinnering die deelnemers mee naar huis nemen of los kunnen aanschaffen.
De aanpak

In het voetspoor

Samen met het Nederlands Openluchtmuseum ontwikkelden we het concept ‘In het voetspoor’: een interactieve ontdekkingstocht die draait om samenwerking, waarin en de verhalen achter de Nederlandse geschiedenis.

Geschiedenis kun je van veel kanten bekijken en op verschillende manieren ontdekken. Wat weet jij van je voorouders? Of van je betovergrootouders? Wat voor mensen waren zij? Wat deden ze in hun vrije tijd, hadden ze die überhaupt wel? Hoe maakten ze plezier? Wat deden ze voor werk? Kortom, hoe schreven én kleurden zij de geschiedenis, op grote en kleine schaal? En wat zou je doen als je in hun schoenen stond? In het voetspoor…!

 

Van ontdekkingstocht tot blijvende herinnering

Teams gaan op pad met een plattegrond en verhalenkaarten, gekoppeld aan locaties in het museum. Onderweg voeren ze opdrachten uit: van zoeken tot doen, elk met een link naar het leven van vroeger. De resultaten sturen ze via WhatsApp naar de gastheer of -vrouw. Alle antwoorden samen vormen een eindzin, die tijdens de afsluiting wordt onthuld.

Om de beleving mee naar huis te nemen, ontwikkelden we een kwartetspel. Een tastbare herinnering met extra verhalen en personages, die de museumervaring verdiept en mensen thuis de mogelijkheid geeft om na te praten en de verhalen verder te delen over wat ze hebben beleefd. Een aandenken én strategisch middel om het bereik van het museum te vergroten en de interesse van nieuwe doelgroepen te wekken.

 

Met hun creatieve visie en zorgvuldige organisatie hebben we in gezamenlijkheid een spel gecreëerd dat niet alleen de teamgeest versterkt, zorgt voor meer onderling begrip en ook een blijvende indruk achterlaat. Hun betrokkenheid en professionaliteit maakten het traject soepel, humorvol en succesvol. Een waardevolle en fijne samenwerking.

Paul van Zeist Hoofd Hospitality & Sales
Het resultaat

Geschiedenis die blijft hangen

‘In het voetspoor’ laat geschiedenis leven! 

De combinatie van historische verhalen, interactieve opdrachten en een gezamenlijke afsluiting brengt teams dichter bij elkaar en maakt geschiedenis tastbaar en relevant. Een concept dat bewijst hoe je erfgoed kunt vertalen naar verbinding en beleving.



effectmakers

Team

Van concept tot kwartet: deze effectmakers zorgden ervoor dat geschiedenis écht tot leven kwam.



Tanya Hampsink
Communicatieadviseur
Corianne Visser
Grafisch Vormgever
Anouk Dijkstra
Art Director
Tamar Nijenhuis
Senior Projectmanager

Jouw verhaal onvergetelijk maken?

Neem contact op met Tanya via tanya@effectgroep.nl

Bekijk meer cases

Gemeente Zeist

Campagne voor de toekomst
Campagne spieren voor spieren

Spieren voor Spieren

Campagne

Wecreate

Groeien met ambitie én stijl