Pak uit met je opening!

Haal het maximale uit je openingsevent

“You never get a second chance to make a first impression.” Imagocoach Zabeth van Veen werkt elke dag aan de eerste indruk en legde dit onlangs haarfijn uit aan ons hele team. Ook voor jouw merk of bedrijf is het belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Dus begin je een nieuw bedrijf, ga je verhuizen of open je een nieuw pand? Pak die kans op een onvergetelijke eerste indruk op je medewerkers, klanten én nieuwe buren en haal alles uit je openingsevent.

Kirsten Flik | Head of Creative | E-mail Kirsten
Pak uit met je opening openings event

Maar hoe dan?

Voor een succesvolle opening heb je wat ons betreft de volgende ingrediënten nodig.

  1. Het feestje voorbij

    Een openingsevent is meer dan een feest. Het is een communicatiemoment met impact. Wanneer is het een succes? Wil je een zo hoog mogelijke opkomst of kies je voor klein maar fijn? Wat zijn je doelstellingen en hoe maak je ze meetbaar? Denk ook na over het statement dat je wilt maken met de opening, de story-to-tell. Een nieuw pand is het perfecte alibi om jouw verhaal over de bühne te brengen.

  2. Het concept

    Een goed event is geen one-off, maar onderdeel van je marketing- en communicatiestrategie. Een helder concept geeft ook richting aan je communicatie (uitnodiging, registratie, post-eventcommunicatie) én programma-invulling. Wel zo makkelijk dus. Een concept bestaat uit een creatief idee, statement en praktische doorvertaling. Dat klinkt misschien zwaar en inhoudelijk, maar je zult zien dat een goed begin uiteindelijk écht het halve werk is.

  3. Schreeuw het van de daken!

    Wie wil je bereiken en bij de opening ontvangen? Denk in persona’s, maak hier groepen van en bedenk hoe je deze groepen het beste kunt bereiken. Per mail, persoonlijk, via de Sales of LinkedIn? Dat vereist wat maatwerk, maar vergroot echt de kans op kwalitatieve en kwantitatieve opkomst.

    Betrek vooral ook collega’s bij de opening. Maak ze enthousiast over het plan en vraag ze om mee te helpen bij het uitnodigen van relevante gasten. Als het feestje intern leeft, zal dat zorgen voor hogere en kwalitatief betere opkomst. Overweeg om een interne kick-off te organiseren en je collega’s enthousiast te maken. Dan wordt het ‘onze’ opening in plaats van ‘jouw’ opening.

  4. Drumroll please

    Weg met die schaar! Anno 2020 knippen we geen lintjes meer. We gaan voor een openingsmoment met impact, kippenvel en effect. Denk aan een 30-koppig koor, abseilers die de sleutel brengen en jouw pand als mega-groot filmscherm. Je gasten hebben de moeite genomen om te komen, dus trakteer ze op een experience!

  5. Interactie Interactie Interactie

    Zeiden we al interactie? De tijd van zenden is voorbij.

  6. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

    Tijdens de opening is het hele pand is om door een ringetje te halen. Vergeet daarom de fotograaf en videograaf niet, zodat je een spot-on reportage van het pand en de werkplekken hebt. Uiteraard is het ook mooie content voor de post-eventcommunicatie.

Het effect?

Een opening is zoveel meer dan een opening. Het is een mooi moment om jouw verhaal te vertellen aan medewerkers, klanten en stakeholders. Ook al duurt het evenement een paar uur, het effect vooraf en achteraf duurt weken. Zet jouw merk of bedrijf dus in de spotlights!

Haal alles uit je openingsevent!

Wij-van-WC-eend… Natuurlijk willen we samen met jou nadenken over de opening van je pand. Dat deden we de afgelopen jaren al voor diverse gemeentes, IT-bedrijven, bekende merken en farmaceuten. Zullen we een keertje koffie doen?

Sparren over jouw openingsevent?

Kirsten is er voor je en heeft antwoord op al je vragen!
Mail Kirsten via kirsten@effectgroep.nl.