Succesvol werkgeverschap

Werven met waarheid

De kunst van écht goed werkgeverschap

Je moet als werkgever tegenwoordig van goede huize komen om mensen binnen te halen. De wervingscampagnes vliegen ons om de oren. Maar pas op met mensen naar binnen lokken met mooie beloftes. Je kunt ze ook zo weer kwijt zijn. Zorg dus dat je verhaal klopt. Maar hoe presenteer je jezelf als goede werkgever? Wat vertel je en wat laat je zien? En hoe houd je medewerkers dan binnen? Waar bestaat succesvol werkgeverschap uit?

Tanya Hampsink | Communicatieadviseur | E-mail Tanya

Onlangs ontwikkelden we een campagne voor Great Place To Work: Weten wat er écht speelt‘. Een campagne gericht op nieuw leiderschap om CEO’s te inspireren om werk te maken van goed werkgeverschap en daarmee goed leiderschap. Ook hadden we een mooi gesprek met Wencke Ester Lorber, commercieel directeur bij Great Place To Work en bestuurslid van Inclusie NL. Na gewerkt te hebben bij verschillende mediabedrijven zet zij zich nu in voor een eerlijker bedrijfsleven. Dit is haar verhaal.

Succesvol werkgeverschap maak geen loze beloftes
Wees eerlijk

Binnen- en buitenkant

“Wees eerlijk in al je arbeidsmarktcommunicatie. Want het is leuk hoor: foto’s van een feest op Ibiza met het hele team, of een flitsend campagnefilmpje waarin alleen maar mooie blije mensen in een kantoor rond een pingpongtafel springen. Natuurlijk trekt dit mensen aan, maar klopt het beeld dat je hiermee van je bedrijf neerzet, met de werkelijkheid. Ik was laatst op weg naar een bedrijf en kwam uit bij een loods op een troosteloos bedrijventerrein, maar wat een fijne goede sfeer daar! Dat straalden ze alleen niet naar buiten uit. Uiteindelijk wil je dat de binnenkant klopt met de buitenkant.”

“Maar andersom is natuurlijk veel vaker het geval. Veel bedrijven brengen mooie waarden naar buiten, omdat ze zich als goed bedrijf willen profileren. Met de huidige ontwikkelingen in de maatschappij is het immers van belang goed werkgeverschap uit te stralen. Maar breng je mooie waarden over je organisatiecultuur naar buiten, dan moeten deze ook binnen zichtbaar zijn. Is het veilig genoeg om fouten te maken? Hoe weet ik als medewerker dat ik daar niet wordt afgerekend? Dat vraagt om vertrouwen en om inclusief leiderschap. Stel als leidinggevende de vraag: wat kan ik voor je betekenen? En luister dan ook echt!”

succesvol werkgeverschap loze beloftes
Wees niet te laat

Loyaliteit moet meer worden beloond

“Waar voorheen de focus lag op steeds maar mensen binnenhalen, is het nu al een tijdje duidelijk aan het verschuiven naar mensen binnenhouden. En dat betekent dat je als werkgever je best moet doen om je medewerkers te blijven zien en horen. Hen de ruimte te geven om te ontwikkelen en laten merken dat je blij met ze bent. En zeg dit niet alleen, maar doe er ook echt iets mee. Loyaliteit moet meer worden beloond. Vergelijk het maar met je  abonnement bij KPN of Ziggo. Ze halen je binnen met cadeaus en enorme kortingen, maar als trouwe klant krijg je vervolgens jarenlang niets. Dan is de vraag, ga je bellen en vraag je erom of ga je weg? Dit gebeurt ook op de werkvloer. Als er een barst in de relatie komt, is het vaak al te laat. Durf dit als werkgever onder ogen te zien!”

Met de billen bloot

“De cultuur op de werkvloer en de mensen zijn de basis voor het succes van je bedrijf. Het is een open deur, maar zo is het nou eenmaal. Bedrijven die bij ons aankloppen, moeten bereid zijn met de billen bloot te gaan. Dat vraagt om lef en doorzettingsvermogen. Soms schrikken werkgevers van de uitkomsten van het medewerkersonderzoek. ‘Klopt dit wel?’ is dan de vraag. Het antwoord is simpel: het klopt altijd! Het is namelijk de perceptie van de medewerker. Wil je een Great Place to Work worden, dan moet je dit doen vanuit een intrinsieke motivatie. Weet je wat er echt speelt in je organisatie? Worden al die mooie beloftes die je aan de voordeur doet ook waargemaakt. Of lopen mensen net zo hard via de achterdeur weer weg? Bouw aan diversiteit en inclusiviteit, dat is belangrijk voor een gezonde organisatie. Hier zijn we zelf ook nog volop mee bezig.”

Wencke Ester Lorber over succesvol werkgeverschap
Succesvol werkgeverschap

Hoe ver ga je?

“Wist je dat maar 1 op de 10 medewerkers ‘goede arbeidsvoorwaarden’ belangrijk vindt? 

Het gaat erom dat iemand zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Flexibiliteit is ook van belang. Niet alleen wat betreft werkplek, als dit kan, maar zeker ook voor werktijden. Dat is iets wat we hebben omarmd vanuit de coronaperiode. Daarnaast zie je dat steeds meer bedrijven onbeperkt vrije dagen invoeren. Wij hebben dat ook op ons eigen kantoor en dat werkt echt heel goed. Je geeft verantwoordelijkheid en vertrouwen en daarvoor krijg je commitment terug. Niet iedere werkgever durft dit al aan.”

“En wat dacht je van ‘open hiring’? Je moet het maar durven, een campagne inzetten met de slogan: iedereen die zich aanmeldt mag bij ons komen werken. Greyston Bakery in de VS deed het. En met succes. Ze kregen de mensen die ze wilden en de mensen die reageerden waren super gemotiveerd om daar te werken. Je werd immers direct aangenomen… Hoe ver ga je als werkgever?”

5x Direct doen

  1. Verlies je huidige medewerkers niet uit het oog. 
  2. Creëer ambassadeurs en laat hen het verhaal over hun werk vertellen.  
  3. Laat aan de buitenwereld zien hoe het écht bij jullie is.
  4. Geef een medewerker een compliment voor inzet, flexibiliteit of betrokkenheid.
  5. Ga als directeur het gesprek aan. Alleen dan krijg je een goed beeld van wat er leeft en wat mensen drijft.

Wat is Great Place To Work?

Het is een onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van organisatiecultuur en goed werkgeverschap. Great Place To Work bestaat al ruim 30 jaar en is actief in 60 verschillende landen. Hierdoor beschikt de organisatie over veel data en kennis over goed werkgeverschap en arbeidsmarktcommunicatie. Met Great Place To Work-Certified™ laten organisaties zien dat zij een goede werkgever zijn. Het Trust Index™-medewerkersonderzoek dat hiervoor wordt ingezet, geeft betrouwbare inzichten en handvatten om te bouwen aan een succesvolle organisatiecultuur.

Maak het verschil als werkgever! Wil je weten hoe?

Neem contact op met Marlous via marlous@effectgroep.nl voor inzichten in effectieve arbeidsmarktcommunicatie én het creëren van een impactvolle werkgeversbelofte.