Tips om nieuwe medewerkers te werven

Communicatiemanager Marlous geeft tips
Marlous van de Wiel | Senior Communicatie­adviseur | E-mail Marlous

Een vakantie is bij uitstek het moment dat mensen nadenken over hun baan. Logisch… Genieten van zon, zee, strand en een paar weken geen collega’s, mail of een deadline hebben. En opeens komen de gedachten. Zit je wel op je plek? Heb je het wel naar je zin? Past het überhaupt wel bij je?

Dat levert naast een pittige bedreiging (behoud van je medewerker) ook een interessante kans op. Jouw potentiële droomkandidaat die open staat voor een nieuwe baan. Dus tijd om jezelf van je beste kant te laten zien en jezelf in de etalage te zetten!

Effectmaker Marlous van de Wiel is senior communicatieadviseur bij effectgroep* en helpt organisaties met het neerzetten van een ijzersterk werkgeversmerk, het creëren van die alles bepalende eerste indruk en het realiseren van succesvolle arbeidsmarktcampagnes. Zij houdt als geen ander die spiegel voor en helpt jou om een verpletterende first impression te maken. In dit artikel zet ze een aantal tips op rij om nieuwe medewerkers te werven.

 

 

You don’t get a second chance for a first impression, so make it count! Ik zie nog regelmatig bedrijven die een mooier plaatje presenteren dan de werkelijkheid. En daar prikken kandidaten in no-time doorheen. Poef, en weg is de potentiële kandidaat.

Marlous van de Wiel Senior Communicatie­adviseur - effectgroep*

Een goede en sterke first impression

Natuurlijk mag je de mooie aspecten van je organisatie, de cultuur, de collega’s en de werkzaamheden benadrukken maar liegen is een absolute no-no! Vertel wie je bent, waar je voor staat en wat je medewerkers te bieden hebt. En hoewel een lekker salaris, telefoon van de zaak en de mogelijkheid om thuis te werken hoog staan op de wishlist van kandidaten, zijn een aantal andere factoren minsten zo belangrijk, zo niet belangrijker. Hieronder een paar onderdelen van het verhaal die in je first impression niet mogen ontbreken:

  • Bedrijfscultuur en waarden:

Iedereen wil het liefst werken op een plek waar je je thuis voelt. Komen de organisatiewaarden overeen met de mijne? Veel mensen zoeken een bedrijfscultuur die inclusief, ondersteunend en inspirerend is. Pro-tip? Maak intern waar wat je buiten verkondigd voor meer loyaliteit, betrokkenheid en ambassadeurschap van je medewerkers.

  • Carrièremogelijkheden

Wat zijn de mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling binnen jullie organisatie? Wat zijn de mogelijkheden qua training, coaching en welke budgetten worden hiervoor gereserveerd? Kortom; laat zien hoe je investeert in de ontwikkeling van collega’s.

  • Werk-privébalans

Een goede balans tussen werk en privéleven is key. Zoals flexibiliteit in werktijden, de mogelijkheden van thuiswerken, verlofregelingen en wat doe je nog meer om een gezonde werk-privé balans te ondersteunen?

  • Werkomgeving en teamdynamiek

Hoe ziet de werkplek eruit en hoe werken collega’s samen. Niet onbelangrijk als je nagaat dat je gemiddeld 8 uur per dag op kantoor doorbrengt. Laat medewerkers aan het woord, laat het pand en de werkplek zien, geef aan hoe er wordt samengewerkt of hoe samenwerking wordt gestimuleerd.

  • Bedrijfsreputatie

Hoe je bekend staat in de markt, hoe je omgaat met actuele maatschappelijke thema’s, zoals duurzaamheid, inclusiviteit en maatschappelijke betrokkenheid zijn al lang geen buzzwoorden meer, maar serieuze afwegingen voor sollicitanten. Zorg dat je hierin een duidelijk beleid hebt en vertel erover. Óf laat klanten erover vertellen in een review.

  • Werkinhoud en uitdaging

Last but zeker not least is het werk. Wat ga je nou eigenlijk op een werkdag doen? Laat collega’s in vergelijkbare functies vertellen over hun dag, de aard van hun werk, uitdaging en wat het zo leuk maakt.

Vakantiebonus

Heb je bovenstaande onderwerpen scherp? Dan is het nu tijd voor de volgende stap. En van solliciteren echt een feestje te maken. Hierbij een een aantal bonustips om de voor die alles bepalende positieve eerste indruk te gaan:

  1. Werken bij site
    Je werken bij site is dé plek waar kandidaten zoeken naar informatie. Niet alleen over de vacature zelf maar ook over de cultuur, de waarden, de mogelijkheden, etc. Waar vroeger alle wegen naar Rome leidde, leiden de wegen voor kandidaten feitelijk altijd naar je werken bij site (of pagina). Mag die er dan op z’n minst een beetje gelikt uitzien? En ook nog eens ingestoken vanuit de candidate journey en mobile first.
  2. Consistent zijn
    Zorg ervoor dat de tone-of-voice, het beeld, de sfeer en de huisstijl altijd en overal consistent wordt uitgedragen. Van FB advertentie tot IAB banner en van flyer tot ABRI. Gooi alles wat je nu doet eens op een stapel. Past het bij elkaar, is het eenduidig en in de stijl en afzender?
  3. Medewerkers laten shinen
    Niet wij van wc eend adviseren wc eend. Nee, is ook zonde. Want je huidige medewerkers zijn de mooiste en beste ambassadeurs. Zet ze dan ook in het zonnetje. Maak video’s met ze, zet ze op de foto, laat ze hun verhaal opschrijven en gebruik deze unieke content om je employer brand te laden. Niet alleen werkt het, maar het geeft ook een uniek en onderscheidend inkijkje in jouw organisatie.
  4. Ben daar waar kandidaten zijn
    Je moet wel zichtbaar zijn om überhaupt top of mind te worden. Dus zorg voor een uitgekiende campagnestrategie die aansluit bij de doelgroep. Van social media tot activatie en van open dag tot artikelen in relevante media. Ben daar waar je doelgroep is!

Gebruik deze stappen om die verpletterende eerste indruk te zetten. Maar pas op, want voor je het weet staan ze rijen dik voor de deur. Je bent gewaarschuwd.

Zet hem op!
Marlous

Verder praten over dit onderwerp?

Neem contact op met Marlous via marlous@effectgroep.nl en ontdek hoe we je kunnen helpen met het werven van nieuwe medewerkers.