Verduurzaam je event en de impact ervan!

Waar vroeger nog the sky the limit was als het gaat om het events – alles kon en niks was te gek – zijn opdrachtgevers en evenementenbureaus vandaag de dag steeds meer bezig met wat een event echt moet opleveren. Het gaat om inhoud, return on investment en de ‘what’s in it for me?’. Verwachtingen zijn hoger en daarop moet je als organisatie steeds weer anticiperen. Daarom is het goed om nu naar de toekomst te kijken. Naar trends, ontwikkelingen en heel voorzichtig naar dingen die wij zo graag anders willen. Willen doen met collega’s, willen voorstellen aan opdrachtgevers en willen delen met bezoekers. Je event zó verduurzamen, dat de impact niet van korte duur is, maar een langdurig effect heeft op je bezoekers en hun omgeving. ‘Hoe?’ vraag je je af? De keuze is reuze! We delen een paar van onze favorieten. Verrassend, impactvol en betaalbaar!

Kirsten Flik | Head of Creative | E-mail Kirsten
Verduurzaam je event en de impact ervan

De locatie

De samenleving wordt continu gestimuleerd een beetje groener te worden. Langzaam maar zeker lijkt ook de eventbranche hierin mee te gaan. Zogenoemde circulaire eventlocaties – ingericht op recyclen, groene waarden en met duurzaamheid hoog in het vaandel – komen steeds vaker voor. Daarnaast hebben de uitbaters van locaties zelf ook steeds meer oog voor hun omgeving. ‘Locaties met Meerwaarde(n)’ stimuleert een stukje pay it forward, door bij elke boeking geld vrij te maken voor een donatie aan het goede doel. Als afnemer van de locatie – de klant, dus – mag je kiezen naar welk goed doel het door jouw boeking vrijgekomen bedrag gaat. We like!

De catering

Hot, hot topic in de eventbranche is food waste, en dan vooral het tegengaan daarvan. Enerzijds is voorkomen beter dan genezen en moeten we serieuze aandacht besteden aan het voorkomen van no-shows. Ook effectgroep* heeft dit op zijn radar, en zoekt naar mogelijkheden om de bewustwording bij opdrachtgever en bezoeker te vergroten. Anderzijds is er de mogelijkheid van een nood een deugd te maken. Steeds meer cateringpartijen ontwikkelen zich op het gebied van verantwoord genieten. Dit betekent in sommige gevallen vegan, in andere gevallen gaat het om preventie van food waste of juist het gebruiken hiervan, met als top of the bill: Instock. Dat wat elders weggegooid zou worden omdat het te ruim is ingekocht, wordt door de food rescuers omgetoverd tot bijzondere menu’s en indrukwekkende lunchgerechten. Wil je een goede snack of eenvoudige lunch? Dan zijn de jongens van De Tweede Jeugd de way to go: zij toveren oud brood van bakkerijen om in goddelijke tosticreaties. Wie denkt dat food waste smakeloos is, heeft het mis!

Het programma

Er is absoluut geen reden meer om alleen maar aan de open bar en een goede geluidsinstallatie te denken, als je iets leuks met je collega’s of gasten wilt doen. Opties te over als het gaat om groepsactiviteiten waarmee je een steentje bijdraagt aan een mooie wereld. Up and coming is Plastic Whale, een Amsterdams initiatief waarbij je niet ‘alleen maar vaart’, maar ondertussen her en der wat plastic uit het water hengelt. Hoognodig, en het opgeviste plastic wordt weer gebruikt voor allerlei creatieve doeleinden. Festival Digital is een spectaculair, groots en geliefd event en is het duurzaamste dancefestival ter wereld: een circulaire foodcourt, urine gerecycled tot drinkwater en eco-coins om duurzaam gedrag te belonen. Een beetje meer groen voor de wereld, een beetje meer drinken voor jou. Zo simpel kan het soms zijn.

Ben je bereid om de activiteit nog meer in het teken te stellen van vrijwilligerswerk en op deze manier een gevoel van saamhorigheid onder je werknemers te creëren? Er zijn eindeloos veel mooie alternatieven. Zo kun je met je team stichting Jarige Job helpen met het inpakken van verjaardagscadeaus, of kun je tijdens NL doet een dagje aan de slag in het lokale bejaardentehuis. Help jezelf, help een ander, zeggen we dan maar.

De grote gemene deler

Hoe je het ook went of keert, grote gemene deler in dit verhaal is het goed doen voor een ander, terwijl je er zelf ook van geniet of in sommige gevallen misschien zelfs wel beter van wordt. En daar is niets mis mee. Het is een prachtig idee, dat op verschillende manieren op te pakken is. Durf jij als opdrachtgever of bureau te pionieren en een afdracht per verkocht ticket voor te stellen? Of heb jij al een duurzaam en verantwoord event op je naam staan? We zijn trots. Ook wij dragen bij en zijn vijf jaar lang mede-initiatiefnemer en organisator van het sponsorevent ‘Lopen voor Lyme’ geweest.

Maar we zijn ook benieuwd! Er zijn zoveel manieren om een groene, verantwoorde en authentieke impact te maken met de organisatie van een event. Hoe komt de duurzame trend echt tot zijn recht in onze geliefde eventbranche? Deel het met ons, en met elkaar.