Een business bouwen en de wereld verbeteren: MVO in de kern van je merk

‘Unilever dreigt te stoppen met advertenties op social media’. Het was even groot nieuws. De levensmiddelengigant is van mening dat partijen als Facebook en YouTube te weinig doen om racisme, verdeeldheid en haatzaaien te beperken. Al eerder kwamen ook Adidas en Mars tot een soortgelijke conclusie. Je zo opstellen is voor merken een grote stap, zeker in de Gouden Eeuw van social advertising. Groots in boodschap, maar ook in strategie. Want het zegt wat over jou als merk. Feit: als marktleider heb je anno nu de kans om een statement te maken als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het is een cruciale tijd waarin de maatschappij sneller en makkelijker opstaat dan ooit. Voor én tegen merken. Het vraagt om transparantie en verantwoorde initiatieven. Reden genoeg om je als merk af te vragen: Hoe kan ik mijn steentje bijdragen?

Marielle - COO - effectgroep
Mariëlle Timmers | COO | E-mail Mariëlle
Een business bouwen en de wereld verbeteren: mvo in de kern van je merk

Peer pressure vergroot de behoefte

Want wat je wel of juist niet doet, telt voor een consument wel degelijk mee. Door de komst van social media is peer pressure groter dan ooit: we veroordelen niet alleen merken, maar ook elkaar en de keuzes die andere consumenten maken. Maatschappelijke bewustwording is een belangrijk onderdeel van een cool imago – voor zowel merk als consument. Het is een onderwerp dat door Bart Bruggenwirth, pionier op het gebied van MVO, in diens boek wordt onderschreven. Hij ziet ook dat marketing en MVO steeds verder naar elkaar toegroeien en niet zonder reden: het is een waardevolle aanvulling op je merkbelofte en het uitdragen hiervan. Het laat zien waar je voor staat en dat zegt veel voor de criticasters. De groep mensen die trots wil zijn op de merken waarmee het zich associeert, groeit. En daar kun je als merk van profiteren, zonder je schuldig te voelen. Inspelen op maatschappelijk verantwoorde behoeftes is een echte win-win.

Jouw way of work onder de loep

De kritische burger durft tegenwoordig bedrijven aan de tand te voelen. Een positieve ontwikkeling en welkome stem, als je het ons vraagt. Deze kritische en vaak oprecht geïnteresseerde blik vormt input voor partijen als B-open, Klooker en Rank a Brand. Deze partijen kijken naar het verhaal achter jouw product of merk en stimuleren zo niet alleen transparantie, maar ook daadwerkelijke verbetering. Hoe milieuvriendelijk is je productieproces, hoe worden buitenlandse boeren betaald en wat is de verdeling man/vrouw binnen je organisatie? Mensen hebben steeds meer oog voor de bedrijven die niet langer een oogje toeknijpen, maar het beest recht in de ogen kijken. De merken die durven te staan voor een betere wereld, trekken meer en betere mensen aan.

Wees trots

Een beetje liever voor elkaar zijn, bewuster met elkaar omgaan en daar ook (gedoseerd) mee naar buiten treden; het zou wat ons betreft in iedere merkstrategie moeten terugkomen. Weten en durven te staan voor wat je belangrijk vindt met oog voor jouw belangen, zonder die van anderen volledig te negeren. Het kan. Wees er vooral ook trots op als je het doet, maar doe het om de juiste redenen. Anders blijft er niets over van je geloofwaardigheid. In ons geval organiseerden we drie edities van Lopen voor Lyme, iets waarbij we om persoonlijke redenen nauw betrokken zijn. Je hoeft het ook niet van de daken te schreeuwen, maar als men erom vraagt, kun je het zeker noemen. Het kan iets zijn waar je doelgroep zich in herkent, mee kan identificeren. En dat gegeven kan je heel ver helpen; het is dé manier om mensen niet alleen te bereiken, maar ook aan je te binden.

Dat wat jij als merk of bedrijf hoog in het vaandel hebt staan, kan jou en je doelgroep verbroederen. Bouwen aan een sterk merk en de wereld een klein beetje verbeteren? Dat kan zeker. En wij kunnen niet wachten!