Hoe gebruik je recruitment marketing om nieuw talent te werven?

Met het hoogst aantal openstaande vacatures ooit in Nederland groeit de behoefte aan sterke recruitment marketing. Het dwingt bedrijven na te denken over wat zij potentieel personeel te bieden hebben en (of) hoe ze daar beter op in kunnen spelen. Geen verkeerde ontwikkeling wat ons betreft, en een ontwikkeling die vraagt om een actieve benadering van nieuw talent. Want weet jij wat je als werkgever waard bent – je employer value proposition – dan wil je met die boodschap ook je doelgroep bereiken. Met effectieve arbeidsmarktcampagnes versterk je je arbeidsmarktcommunicatie. Wij weten er alles van!

Marlous van de Wiel | Senior Communicatie­adviseur | E-mail Marlous
Hoe gebruik je recruitment marketing om nieuw talent te werven

Arbeidsmarktcampagne of arbeidsmarktcommunicatie: potato, potato?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen en mogelijke misverstanden uit de weg te helpen: wat is het verschil tussen arbeidsmarktcommunicatie en arbeidsmarktcampagnes? Het is misschien een open deur, maar desalniettemin één die we bij de klink moeten grijpen. Waar campagnes (vaak) van tijdelijke aard zijn en zodoende een onderdeel vormen van de arbeidsmarktcommunicatie, is dat laatste het grotere geheel. De som der delen. Wel is het zo dat een campagne altijd is gebaseerd op de overkoepelende boodschap. En dat is dan weer je communicatie. Door een sterke arbeidsmarktcampagne te ontwikkelen, geven we jouw arbeidsmarktcommunicatie vorm.

De rol van employer branding in jouw recruitment marketing

Hoe jouw campagne eruit komt te zien wordt grotendeels bepaald door je employer value proposition. Deze propositie legt uit wat je doet, waarom en voor wie. Optimaliseer je dit imago en ga je hiermee de markt op, dan ben je actief bezig met employer branding. Good for you! Het is het begin van iets moois. De toegevoegde waarde hiervan zit ’m namelijk in de verbinding die je op deze manier kunt aangaan met potentieel personeel. Delen jullie dezelfde visie en waarden, en kunnen jullie elkaar versterken in het volbrengen van jullie missie? Dit zijn vragen die je wilt beantwoorden in jouw recruitment marketing: het laat zien wat voor werkgever je bent. Wat is je meerwaarde als het gaat om primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals doorgroeimogelijkheden en bedrijfscultuur? Voor latent zoekende professionals is dit van groot belang!

Candidate journey versus employee journey, en waarom ze even belangrijk zijn

De professionals die met jouw boodschap in aanraking komen, zijn grofweg in twee groepen te verdelen: actief of latent zoekende kandidaten en huidig personeel. De kandidaat versus de werknemer. Beiden komen op hun eigen manier met jouw missie, waarden en aanpak in aanraking en doorlopen verschillende processen.

De kandidaat volgt een zogenoemde candidate journey: vanaf het moment dat hij je naam ziet tot het moment waarop hij wordt aangenomen. Alles daartussenin draagt bij aan zijn ervaring met jou als werkgever. Staat het sollicitatieproces haaks op de campagneboodschap, dan haakt hij af. Is het sollicitatietraject hoogdrempelig, bijvoorbeeld omdat je geen fatsoenlijke werken-bij-site hebt, ook dan is hij snel vertrokken.

Je huidige werknemer legt terwijl hij in dienst is een employee journey af. Als het goed is ziet hij jouw (betaalde) campagnes niet via dezelfde weg als de candidate, maar hij komt wel in aanraking met jouw employer value proposition. Doorgaans is dat een positieve ervaring, maar doe je niet wat je zegt dat je doet, dan kan ‘in aanraking komen met’ omslaan in ‘geconfronteerd worden met’. Een werknemer ziet je belofte, maar bedenkt tegelijkertijd dat die niet op waarheid is berust. Deze incongruentie kan de beleving van een werknemer dusdanig beïnvloeden dat hij van ambassadeur verandert in een potentiële vertrekker. En dat betekent dat je nog eens extra personeel moet werven, maar dan zonder positieve word of mouth.

Dus wat maakt een nu goede wervingscampagne?

Zonder onszelf en ons werk tekort te doen: eigenlijk is het heel simpel. If you talk the talk, make sure you walk the walk. Weet wat je waard bent en gedraag je er ook naar. Belangrijk is wel dat je je vervolgens op een onderscheidende manier presenteert, want alleen zo bereik en verleid je potentieel talent. Wij helpen je daarbij, en bij alles wat erna komt. Van het bepalen van je propositie als werkgever, tot het bereiken, binden en beïnvloeden van je doelgroep.

Hoe we dat doen en wat je nodig hebt voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie, leggen we graag uit. Dan kom je beter beslagen ten ijs de eerstvolgende keer dat jij weer nieuw talent zoekt voor jouw organisatie.

Ben je toe aan een arbeidsmarktcampagne met rake resultaten? Ga dan in gesprek met Marlous. Je bereikt haar via 030-4100790 of mail naar marlous@effectgroep.nl