Partners voor Jeugd

Een nieuwe visuele identiteit

Partners voor Jeugd is een overkoepelend samenwerkingsverband van organisaties die actief zijn op het gebied van (preventieve) jeugdbescherming en jeugdreclassering en omvat vijf werkmaatschappijen. Er wordt intensief samengewerkt met als gezamenlijk doel om kwetsbare jeugdigen te beschermen en hun ouders te ondersteunen.

 

De vraag

Verbinding

De samenwerking tussen de verschillende werkmaatschappijen heeft de afgelopen tijd meer vorm gekregen. Effectgroep* is gevraagd om de organisatie te adviseren bij het opzetten van de merkarchitectuur. Om vervolgens de nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen en de introductie en uitrol hiervan te coördineren.

In gesprek

We zijn gestart met een analyseronde met sessies met medewerkers vanuit alle werkmaatschappijen. Hierin zijn we op zoek gegaan naar wat hen uniek maakt. En hoe zij zich verbonden voelen met de andere onderdelen van Partners voor Jeugd. Dit vormde de basis voor de nieuwe merkarchitectuur.

Aan de slag

Eenheid in verscheidenheid

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de visuele identiteit. Met als uitgangspunt ‘eenheid in verscheidenheid’. Alle werkmaatschappijen gebruiken voortaan hetzelfde beeldmerk, maar behouden hun eigen naam en krijgen een eigen kleurstelling. Hiermee wordt het unieke karakter van elke werkmaatschappij onderstreept.

Beeldmerk

Het nieuwe beeldmerk drukt op een treffende wijze uit waar de professionals binnen Partners voor Jeugd dagelijks mee bezig zijn: op een liefdevolle wijze kwetsbare jongeren (en hun ouders) beschermen en ondersteunen.

Communicatiemiddelen

De nieuwe visuele identiteit is vervolgens uitgewerkt in een groot scala van huisstijldragers, zowel voor offline als online gebruik. Ook hierin is de look & feel voor elke werkmaatschappij gelijk getrokken, waarbij beeld, copy en kleurgebruik specifiek het eigen karakter van elke werkmaatschappij benadrukt.

“Effectgroep* heeft ons uitstekend begeleid bij de totale rebranding door op zoek te gaan naar de gezamenlijke identiteit en hiervan een visuele vertaling te maken.”

Bas de Koning Hoofd Communicatie Partners voor Jeugd

De introductie: een strakke uitrol

In 5 maanden tijd werd de nieuwe huisstijl en lijn aan logo’s vertaald naar ruim 250 uitingen voor 352 gemeenten, 14.000 cliënten, 1.200 pleegouders, 1.700 medewerkers en een flink aantal ketenpartners en leveranciers. De introductiecampagne bestond uit persberichten, mailings, merkboekjes, social posts, animaties en posters.

250

250 nieuwe uitingen werden uitgerold

352

naar 352 gemeenten

14000

maar liefst 14000 cliënten

1200

1200 pleegouders

1700

en 1700 medewerkers.

Resultaat

Positieve reacties

Alle betrokkenen, inclusief de Raad van Bestuur, zijn positief over de nieuwe visuele identiteit. Het sluit aan bij de strategie en de waarden van de organisatie. Ook de reacties vanuit medewerkers en cliënten zijn super enthousiast. Partners voor Jeugd is op deze manier klaar voor de toekomst, waarin zij maximaal kunnen inzetten op hun missie: Geef jeugd een jeugd.

effectmakers

Team

Deze effectmakers zorgden er samen met het team van Partners voor Jeugd voor dat het niet alleen een succesvol project was, maar dat het ook soepel en prettig verliep.

Ronald van Spanjen
Grafisch Vormgever
Marlous van de Wiel
Senior Communicatie­adviseur
Anouk Dijkstra
Art Director
Marlon van den Besselaar
Senior communicatieadviseur

Aan de slag met je visuele identiteit?

Neem dan contact op met Mariëlle via marielle@effectgroep.nl. Zij helpt je graag verder.

Bekijk meer design cases

Youké

Huisstijl transformatie

Rolande

Vaste design partner