Partners voor Jeugd is een overkoepelend samenwerkingsverband van organisaties die actief zijn op het gebied van (preventieve) jeugdbescherming en jeugdreclassering en omvat vijf werkmaatschappijen. Sinds 2017 wordt intensief samengewerkt met als gezamenlijk doel om kwetsbare jeugdigen te beschermen en hun ouders te ondersteunen.
De samenwerking tussen de verschillende werkmaatschappijen heeft de afgelopen tijd meer vorm gekregen. Effectgroep* is gevraagd om de organisatie te adviseren bij het opzetten van de merkarchitectuur. Om vervolgens de nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen en de introductie en uitrol hiervan te coördineren.
We zijn gestart met een analyseronde met sessies met medewerkers vanuit alle werkmaatschappijen. Hierin zijn we op zoek gegaan naar wat hen uniek maakt. En hoe zij zich verbonden voelen met de andere onderdelen van Partners voor Jeugd. Dit vormde de basis voor de nieuwe merkarchitectuur.
Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de visuele identiteit. Met als uitgangspunt ‘eenheid in verscheidenheid’. Alle werkmaatschappijen gebruiken voortaan hetzelfde beeldmerk, maar behouden hun eigen naam en krijgen een eigen kleurstelling. Hiermee wordt het unieke karakter van elke werkmaatschappij onderstreept.
Het nieuwe beeldmerk drukt op een treffende wijze uit waar de professionals binnen Partners voor Jeugd dagelijks mee bezig zijn: op een liefdevolle wijze kwetsbare jongeren (en hun ouders) beschermen en ondersteunen.
De nieuwe visuele identiteit is vervolgens uitgewerkt in een groot scala van huisstijldragers, zowel voor offline als online gebruik. Ook hierin is de look & feel voor elke werkmaatschappij gelijk getrokken, waarbij beeld, copy en kleurgebruik specifiek het eigen karakter van elke werkmaatschappij benadrukt.
“Effectgroep* heeft ons uitstekend begeleid bij de totale rebranding door op zoek te gaan naar de gezamenlijke identiteit en hiervan een visuele vertaling te maken.”
In 5 maanden tijd werd de nieuwe huisstijl en lijn aan logo’s vertaald naar ruim 250 uitingen voor 352 gemeenten, 14.000 cliënten, 1.200 pleegouders, 1.700 medewerkers en een flink aantal ketenpartners en leveranciers. De introductiecampagne bestond uit persberichten, mailings, merkboekjes, social posts, animaties en posters.
Alle betrokkenen, inclusief de Raad van Bestuur, zijn positief over de nieuwe visuele identiteit. Het sluit aan bij de strategie en de waarden van de organisatie. Ook de reacties vanuit medewerkers en cliënten zijn super enthousiast. Partners voor Jeugd is op deze manier klaar voor de toekomst, waarin zij maximaal kunnen inzetten op hun missie: Geef jeugd een jeugd.
Deze effectmakers zorgden er samen met het team van Partners voor Jeugd voor dat het niet alleen een succesvol project was, maar dat het ook soepel en prettig verliep.
Ronald is grafisch vormgever. Maar dan een goeie. We kunnen hier van alles over Ronald zeggen, maar dat is eigenlijk zonde van de verrassing. Doe’s gek en zet Ronald gewoon eens aan het werk. Dan snap je waarom wij vinden dat hij een goeie is.
ronald@effectgroep.nl | 030 41 00 791 | linkedin
Intens gedreven om opdrachtgevers te voorzien van treffende adviezen, campagnes en communicatiemiddelen. Marlous heeft jarenlang in senior communicatiefuncties aan de zijde van opdrachtgevers gewerkt. Daarom weet zij nu aan bureauzijde als geen ander wat onze opdrachtgevers écht nodig hebben.
marlous@effectgroep.nl | linkedin
Het artwork voor een campagne of design voor een magazine? Dan moet je Anouk hebben! Een creatieve en getalenteerde vakvrouw die klanten feilloos aanvoelt. En ook nog eens een ontzettend fijne collega met heerlijke humor. Daar houden we van!
anouk@effectgroep.nl | 030 41 00 791 | linkedin
Onze ervaren man die weet hoe de hazen lopen aan klant- en bureauzijde. Geef hem een marketing- of communicatievraagstuk en hij zal voortvarend werken aan een oplossing met resultaat. Integer, doelgericht, inhoudelijk én ook nog eens een fijn persoon: dát is typisch Peter.
peter@effectgroep.nl |
Neem dan contact op met Mariëlle via marielle@effectgroep.nl. Zij helpt je graag verder.