Partners voor Jeugd is een overkoepelend samenwerkingsverband van organisaties die actief zijn op het gebied van (preventieve) jeugdbescherming en jeugdreclassering en omvat vijf werkmaatschappijen. Er wordt intensief samengewerkt met als gezamenlijk doel om kwetsbare jeugdigen te beschermen en hun ouders te ondersteunen.
De samenwerking tussen de verschillende werkmaatschappijen heeft de afgelopen tijd meer vorm gekregen. Effectgroep* is gevraagd om de organisatie te adviseren bij het opzetten van de merkarchitectuur. Om vervolgens de nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen en de introductie en uitrol hiervan te coördineren.
We zijn gestart met een analyseronde met sessies met medewerkers vanuit alle werkmaatschappijen. Hierin zijn we op zoek gegaan naar wat hen uniek maakt. En hoe zij zich verbonden voelen met de andere onderdelen van Partners voor Jeugd. Dit vormde de basis voor de nieuwe merkarchitectuur.
Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de visuele identiteit. Met als uitgangspunt ‘eenheid in verscheidenheid’. Alle werkmaatschappijen gebruiken voortaan hetzelfde beeldmerk, maar behouden hun eigen naam en krijgen een eigen kleurstelling. Hiermee wordt het unieke karakter van elke werkmaatschappij onderstreept.
Het nieuwe beeldmerk drukt op een treffende wijze uit waar de professionals binnen Partners voor Jeugd dagelijks mee bezig zijn: op een liefdevolle wijze kwetsbare jongeren (en hun ouders) beschermen en ondersteunen.
De nieuwe visuele identiteit is vervolgens uitgewerkt in een groot scala van huisstijldragers, zowel voor offline als online gebruik. Ook hierin is de look & feel voor elke werkmaatschappij gelijk getrokken, waarbij beeld, copy en kleurgebruik specifiek het eigen karakter van elke werkmaatschappij benadrukt.
“Effectgroep* heeft ons uitstekend begeleid bij de totale rebranding door op zoek te gaan naar de gezamenlijke identiteit en hiervan een visuele vertaling te maken.”
In 5 maanden tijd werd de nieuwe huisstijl en lijn aan logo’s vertaald naar ruim 250 uitingen voor 352 gemeenten, 14.000 cliënten, 1.200 pleegouders, 1.700 medewerkers en een flink aantal ketenpartners en leveranciers. De introductiecampagne bestond uit persberichten, mailings, merkboekjes, social posts, animaties en posters.
250 nieuwe uitingen werden uitgerold
naar 352 gemeenten
maar liefst 14000 cliënten
1200 pleegouders
en 1700 medewerkers.
Alle betrokkenen, inclusief de Raad van Bestuur, zijn positief over de nieuwe visuele identiteit. Het sluit aan bij de strategie en de waarden van de organisatie. Ook de reacties vanuit medewerkers en cliënten zijn super enthousiast. Partners voor Jeugd is op deze manier klaar voor de toekomst, waarin zij maximaal kunnen inzetten op hun missie: Geef jeugd een jeugd.
Deze effectmakers zorgden er samen met het team van Partners voor Jeugd voor dat het niet alleen een succesvol project was, maar dat het ook soepel en prettig verliep.
Intensely driven to provide clients with relevant advice, campaigns and communication tools. She has worked for years in senior communication functions on the client side. That is why she now knows, on the agency side, what our clients really need.
marlous@effectgroep.nl | 030 41 00 791 | linkedin
When it comes to crafting artwork for a campaign or designing content for a magazine, Anouk is the go-to person! She’s a creative and highly skilled professional who intuitively understands her clients’ requirements. And, to top it off, she’s an absolute joy to work with, bringing a touch of delightful humor to the team. That’s the kind of colleague we truly appreciate!
anouk@effectgroep.nl | +31(0)30 41 00 791 | linkedin
Meet Ronald, our graphic design maestro. But don’t take our word for it—let’s put Ronald to work, and you’ll quickly see why we consider him top-notch. We could tell you more about him, but where’s the fun in that? It’s time to unleash Ronald’s creativity!
ronald@effectgroep.nl | +31(0)30 41 00 791 | linkedin
Na het afronden van twee studies bijt Marlon zich al flink wat jaren vast in herpostioneringen, campagnestrategieën, wervingscampagnes en rebranding trajecten. Voor zowel de overheid, non-profit als het bedrijfsleven. Ze bestaan dus écht, duizendpoten!
marlon@effectgroep.nl | linkedin
Neem dan contact op met Mariëlle via marielle@effectgroep.nl. Zij helpt je graag verder.