Werkgeversmerk

Arbeidsmarkt­communicatie in 2024

Bekende uitdagingen. Nieuwe benaderingen.

We zijn allemaal bekend met de verhalen over sluitende winkels, vertraagde postbezorging en productielijnen die tot stilstand komen. De arbeidsmarkt ervaart extreme druk door hoge personeelstekorten. De realiteit is duidelijk: rustig wachten op ervaren talenten met prachtige CV’s werkt niet meer. Hoe kun je de strijd om talent dan effectief aangaan? Welke nieuwe trends in arbeidsmarktcommunicatie zullen in 2024 dominant zijn? En hoe verzilver je dit succes? Onze effectmakers en senior communicatieadviseurs Marlous en Marlon delen hun inzichten en trends.

Marlon van den Besselaar | Senior communicatieadviseur | E-mail Marlon
cv is niet meer van deze tijd

1 Weg met het CV

In deze tijd van inclusie en diversiteit is het traditionele CV net zo verouderd als de fax. Door enkel te selecteren op opleiding en werkervaring, kun je zomaar dat unieke talent mislopen. Dit onderstreept onze onbewuste vooringenomenheid en leidt tot onbenutting van arbeidsmarktpotentieel, wat juist nu niet te veroorloven is. 

Kijk naar NS, die met een opvallende campagne succesvol een personeelstekort aanpakte door het selectieproces te vernieuwen. Dit hield in: soepelere toelatingseisen en minder focus op diploma’s, meer op persoonlijke vaardigheden. Het resultaat was de aanstelling van 1453 nieuwe werknemers! Een bewijs dat het herzien van traditionele normen effectief kan zijn.

Dit soort vernieuwende benaderingen gaan we in 2024 vaker zien. Bedrijven die buiten de gebaande paden treden om talent aan te trekken.

2 Onderscheid je met creativiteit

Ja, natuurlijk! Laten we het nogmaals benadrukken: durf je je in 2024 niet te onderscheiden: dan bereik je weinig. Het gaat niet alleen om ‘out of the box’ denken, maar juist om de grenzen van die box te verkennen. Belangrijk is namelijk dat medewerkers hun organisatie nog steeds herkennen in jouw campagne.

Creativiteit is een versneller, maar geen wondermiddel. De vraag naar medewerkersvideo’s zien we nog steeds vaak terug in briefings. Maar échte onderscheidingskracht vraagt om meer. Om op te vallen, is het cruciaal de creatieve randjes op te zoeken zonder je ware identiteit te verliezen. Authentieke verhalen zijn waardevol, maar niet langer uniek. Het zoeken naar unieke, creatieve invalshoeken is essentieel.

In 2024 is creativiteit onmisbaar. Zonder creatief lef kom je niet ver. Het draait om het verkennen van de mogelijkheden, met behoud van je organisatie-identiteit.

Marlon van den Besselaar en Marlous van der Wiel over een sterk werkgeversmerk in 2024

3 Van campagne naar merkidentiteit

Enthousiaste sollicitanten die langdurig aan je bedrijf verbonden zijn, veel reacties op vacatures, en medewerkers die trots over hun baan praten. Het kan écht. Het is de realiteit als je werkgeversmerk sterk is. In 2024 focust een succesvolle organisatie niet alleen op campagnes, maar vooral op het opbouwen van een sterk arbeidsmarkt merk.

Dit proces gaat verder dan eenmalige campagnes, het is een holistische benadering. Zoals Michael Eisner, CEO The Walt Disney Company, zei: “Een merk is als een levend wezen. Het product van duizend kleine gebaren.” Dit betekent constant werken aan je identiteit als werkgever. Van eerste contact tot het afscheidsgesprek, en van LinkedIn-posts tot het inwerkproces. Communicatie en HR moeten hand in hand werken om een consistente, herkenbare benadering te garanderen.

Een sterk werkgeversmerk zorgt voor een voorkeurspositie en vertrouwen, waardoor potentiële medewerkers bij onvrede in hun huidige baan eerder jouw ‘werkenbij’ site opzoeken dan die van de concurrentie.

De kracht van zo’n werkgeversmerk is dat je uiteraard een sterke marktpositie inneemt én een voorkeurspositie in de hoofden van potentiële medewerkers. Het bouwt vertrouwen op. Met als resultaat dat een medewerker die ontevreden thuis komt van zijn huidige baan, als eerste naar jouw ‘werkenbij’ site zoekt. Niet die van een concurrent

4 Samen sterker in talentwerving

Stel je voor: je ontvangt indrukwekkende sollicitaties en ontdekt vervolgens dat deze kandidaten bij je ketenpartner werken. In het arbeidsklimaat van 2024, waar talent schaars is, kan de zoektocht naar personeel onbedoeld een uitdaging vormen binnen je eigen netwerk. Partners kunnen soms onverwachte concurrenten in talentwerving worden. Niet handig! Voorkom dat het aannemen van een nieuw talent zorgt voor problemen in het productieproces, door samen te werken. Bundel je krachten: deel doelgroepen, behoeften, boodschappen en budgetten voor een groter bereik en impact. Deze gedeelde wervingsaanpak is ook nog eens aantrekkelijk voor kandidaten, die zo een beter beeld krijgen van passende werkgevers.

5 Optimaliseer processen

Authentieke verhalen zijn waardevol, maar helaas niet langer uniek. Het zoeken naar unieke, creatieve invalshoeken is essentieel. Overweeg het herinrichten van werkprocessen, het inzetten van technologie om de werkdruk te verlagen en het herzien van contracturen. En ja, we gaan we het toch nog hebben over AI (die overigens ook de afbeelding hierboven heeft gemaakt).

In 2024 zal datagedreven jobmarketing cruciaal zijn. De meest succesvolle zijn zij die een professionele, datagedreven benadering hanteren. Platforms als Byner, MrWork en Hubspot zullen onmisbaar zijn in het stroomlijnen van de arbeidsmarketing funnel, met snellere data-analyse, efficiënte opvolging van leads en AI-gestuurde contentcreatie voor duurzame resultaten.

Wil je weten hoe we je kunnen helpen de strijd om talent te winnen? 

Neem contact op met Marlous via marlous@effectgroep.nl om een onweerstaanbaar werkgeversmerk neer te zetten.

Deze campagnes met écht resultaat maakten wij!

Leen Bakker bezorger campagne

Leen Bakker

Wervingscampagne
Amstelring Arbeidsmarktcampagne - Geef kleur aan de zorg

Amstelring

Campagne
Werken bij websites en campagne Kwantum

Kwantum

Wervingscampagne
quarijn-arbeidsmarktcampagne

QuaRijn

Campagne