Waarom een (merk)event niet mag ontbreken in je communicatiestrategie

Als bedrijf ben je meer dan een merk. Je bent meer dan het product of de dienst die je levert. Dat wil je laten zien én voelen aan je klanten, zodat zij voortaan voor jou kiezen op basis van ‘een goed onderbuikgevoel’. Een (merk)event als ‘vast’ onderdeel in de communicatiestrategie is hier bij uitstek geschikt voor.

Kirsten Flik | Head of Creative | E-mail Kirsten
Waarom een (merk)event niet mag ontbreken in je communicatiestrategie

Nieuwsgierig waarom en hoe je dit aanpakt? Lees verder en neem een voorbeeld aan een aantal merken die als geen ander weten hoe je van een merkevent het pronkstuk van de communicatiestrategie maakt.

Met een merkevent is een positieve merkervaring binnen handbereik

Wanneer je een goed event organiseert, draait alles op en rondom je evenement om beleving, ervaring en binding. Met een positieve merkervaring als doel. Zoals Amstel bijvoorbeeld doet met de Amstel Gold Race en Vrienden van Amstel Live. Zo’n positieve merkervaring is meer dan een lekker feestje. Je wilt niet dat je klant alleen the day after dankzij die vette kater aan je denkt. Je droomt ervan dat je klant een positieve ervaring en een goed gevoel met jou associeert. Én dit zo vaak mogelijk doorvertelt.

Verras je publiek en neem een merkevent in je communicatiestrategie op. Een event dat je doelgroep activeert, van klanten fans maakt én de loyaliteit vergroot.

Een waardevol merkevent organiseren

Maak het memorabel! Dat betekent helemaal niet dat je altijd groots moet uitpakken, maar dat het event wel van waarde moet zijn voor jouw doelgroep. Wanneer je jouw merkevent op de juiste wijze organiseert – door je klanten onder te dompelen in je merk zonder dat zij dit als een overkill ervaren – zullen ze meer betrokken zijn bij je merk. Laat bezoekers van je evenement het merk zelf beleven. Laat ze het voelen, zodat ze een positieve associatie maken. Zo denk je bijvoorbeeld bij Amstel aan vriendschap, bij Red Bull aan adrenaline, bij Jupiler aan voetbal en bij Bertolli aan typisch Italiaans. Dit wil je ook bereiken met jouw merk.

Merkevents in je communicatiestrategie: waarom werkt het?

Je doelgroep besluit meestal zelf deel te nemen aan jouw event omdat ze graag bij het merk betrokken willen zijn. Hierdoor heb je al een streepje voor, staan ze meer open voor wat jij te vertellen hebt en kun je eenvoudig leads verzamelen. Op een event kom je pas echt in contact met jouw doelgroep en is er tijd voor persoonlijke aandacht. Dát merkt je klant. Daarnaast staat op een event beleving centraal: men kan horen, zien, voelen, proeven en ruiken. Alle ingrediënten voor een positieve associatie met jouw merk zijn aanwezig.

Deze merken weten hun klanten in te pakken met een event

Onder meer Libelle, Red Bull, Accenture, Ordina en onze klanten CRM Partners en CBRE laten zien hoe dat dan moet: je doelgroep veroveren met een merkevent. Stuk voor stuk blinken zij uit in het inzetten van events in de communicatiestrategie.

Red Bull Zeepkistenrace
Zelfs als je het energiedrankje niet te drinken vindt, is de kans groot dat je de adrenaline al voelt stromen of aan extreme sporten denkt wanneer je Red Bull ziet. Dat hebben ze de afgelopen 30 jaar mooi voor elkaar gebokst. Van de positionering van Red Bull kunnen vele nog wat leren! Red Bull zet namelijk de ervaring centraal, en niet per se het merk. Ze hebben goed gekeken naar wat er nog niet was op de markt en creëerden een eigen wereld (een eigen domein) waarin zij de hoofdrol konden spelen. Laat je positionering en propositie de inspiratie zijn voor een waardevol merkevent.

Wist je dat iedere regio bij Red Bull zelf kiest welke events of sporten het best bij de doelgroep passen? Zo kennen we in Nederland allemaal de Red Bull Zeepkistenrace. ‘Een prettig gestoorde wereld op wielen’ zoals ze het zelf noemen, die al sinds 2001 ieder jaar plaatsvindt in het zuiden des lands.

Libelle Zomerweek
Sanoma’s Libelle Zomerweek won in 2017 de award voor crossmedia-event van het jaar. Het event werd geprezen als het meest impactvolle crossmediale project in zijn soort. De Zomerweek – die dat jaar voor de 21e keer plaatsvond – brengt de bezoekers in contact met de Libelle-beleving en dompelt hen volledig onder in de Libelle-wereld, om zo het imago van Libelle te versterken, om met de woorden van Mark Miedema (Director Events bij Sanoma) te spreken.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat bezoekers positiever dachten over de aanwezige merken en producten, doordat de beleving zelf positieve emoties opleverde.

Ordina Open Innovatiedagen
Inmiddels hebben er al vier edities van de Ordina Open Innovatiedagen plaatsgevonden. Ordina motiveert haar bezoekers en prospects tijdens dit evenement om de eigen organisatie of de wereld een stukje beter te maken. Uiteraard maken ze ook duidelijk dat Ordina hier een goede partij voor is om samen die verandering tot stand te brengen.

Accenture Innovation Awards
Net als de Libelle Zomerweek, ging ook Accenture in 2017 met een prijs aan de haal. Voor hun ‘Accenture Innovation Awards’ wonnen zij een Gouden Giraffe. De Accenture Innovation Awards brengt 2.500 van de meest bepalende innovators van Nederland samen. Met dit merkevent werkt Accenture niet alleen aan hun eigen merk, maar dragen ze ook bij aan de internationale concurrentiepositie van Nederland op het gebied van innovatie.

Een keuze maken op basis van beleving

Naast dat bekende merken een event aan zich verbinden (en al dan niet zelf organiseren) is het dus óók voor jouw bedrijf een interessante gedachtegang om een jaarlijks of tweejaarlijks event te organiseren. Een merkevent levert meer op dan alleen interesse in jouw product. Wat je – net als de besproken merken – wilt bereiken, is dat jouw klant zijn keuze niet alleen maakt op basis van jouw product of dienst, maar op een totale beleving. Een goed gevoel dat ze hebben bij jouw merk.

Jouw unieke propositie en positionering als basis

Niet iedereen kan zomaar het succes van de Libelle Zomerweek evenaren, maar elk merk of bedrijf heeft zeker de kans om een uniek ‘domein’ te claimen en daar een event aan te koppelen. Ieder merk of bedrijf heeft een unieke propositie, of dat zouden ze moeten hebben. Hier ligt de basis voor een eigen (merk)event. Zo belooft CRM Partners haar klanten bijvoorbeeld dat ze geliefd worden door hun eigen klanten. Vanuit die propositie is Het Cupido Festival ontstaan, een event over klantenliefde. Een uniek domein dat bij hun hoort.

Neem ook een voorbeeld aan onze klant CBRE. Zij organiseren jaarlijks evenementen voor diverse klantdoelgroepen, zoals het jaarlijks in januari terugkerende CBRE Investment Outlook. Tijdens dit event delen ze hun visie op de vastgoedsector met hun klanten en laten ze in vorm en inhoud zien waar CBRE voor staat.

Kortom, voor ieder merk ligt er een kans om een live-domein te claimen. Laat een event ontstaan vanuit jouw unieke positionering en propositie, en maak een (merk)event een ‘vast’ onderdeel in je communicatiestrategie.

Sparren over jouw merkevent?

Kirsten is er voor je en heeft antwoord op al je vragen!
Mail Kirsten via kirsten@effectgroep.nl.