Interview

Effectmaker Kirsten over live, online en hybride events als middel in de totale marcom-mix

Altijd positief en barstensvol energie, dat is onze Kirsten, head of creative bij effectgroep*. Zeg haar niet dat iets niet kan, ze heeft namelijk altijd een oplossing.

Effectmaker Kirsten over live, online en hybride events als middel in de totale marcom-mix | | E-mail

Vertel eens Kirsten, wat doe je nou eigenlijk bij effectgroep*?

“Ik help opdrachtgevers hun doelstellingen te behalen met interne en externe communicatievraagstukken. Met een goed creatief concept hun doelgroepen bereiken. Mensen raken, activeren. Ervoor zorgen dat ze beter bekend raken met een merk of dat medewerkers zich beter aangehaakt voelen bij de strategie van een organisatie. Live communicatie speelt daarin nog steeds de grootste rol, maar inmiddels is de mix van live en online niet meer weg te denken.”

Je werkt nu meer dan 13 jaar bij effectgroep*. Als je terugkijkt op die periode, wat is dan je ontwikkeling geweest?

“Toen ik hier begon was effectgroep* nog een eventbureau en zagen klanten events vooral als middel om iets mee te vieren, om met collega’s aan de lampen te hangen. Er waren wel uitzonderingen, maar events stonden echt wel onderaan in de marketing- en communicatiemix. Het was niet het middel waar opdrachtgevers als eerste aan dachten als ze inhoud wilden overbrengen. Een paar jaar later hebben we als bureau een switch gemaakt. We wilden meer waarde toevoegen aan events, het zien als een communicatiemiddel met een vaste positie binnen de marketingcommunicatiemix. En inmiddels zijn we al jaren een echte blended agency voor opdrachtgevers, met alle expertises in huis. Van strategie tot online marketing en van merkontwikkeling tot merkactivatie: we maken merken van nu. Dat is voor mijn werk ook een grote omslag geweest. Inmiddels adviseer ik marcom managers, HR managers en directies over brede communicatievraagstukken.”

Een aantal jaar geleden waren live events opeens niet meer toegestaan vanwege de uitbraak van corona. Hoe heb je dat ervaren?

“Tijdens corona was het enorm jammer dat alle geplande live events geannuleerd moesten worden. Daarmee hielden opdrachtgevers wel hun communicatiedoelstellingen, die ze nu op een andere manier moesten invullen. We hebben bij effectgroep* gelukkig veel ervaring met online events en veel creativiteit in het maken van online content. Dus we konden opdrachtgevers snel op andere manieren helpen hun doelstellingen te bereiken. Voor Rolande hebben we bijvoorbeeld hun event omgevormd naar het maken van videocontent, die ze vervolgens gebruikten voor een awarenesscampagne. En voor het Ondernemerscollege, dat we in opdracht van Baker Tilly al jaren met live publiek organiseren, hebben we een 100% online editie gemaakt. Als je denkt vanuit doelstellingen kun je ook echt waarde toevoegen aan online events, dat is nu ook jaren na de Corona periode nog steeds zo. Bijvoorbeeld door de livestream ervan vast te leggen, daar korte themavideo’s van te maken en die te gebruiken in hun contentstrategie. We ontwikkelen op deze manier deelbare content die ook ingezet kan worden voor brand building of zelfs recruitment. Zo zijn events veel meer onderdeel in een hele journey geworden.”

Een succesvol event begint bij een heldere communicatiestrategie. Door goed te kijken naar je doelen, doelgroep en boodschap, bepaal je of live, online of hybride het beste past.

Kirsten Flik Head of creative

Zijn er andere voordelen van online of hybride events ten opzicht van live?

“Je bereik is veel groter, dus je kunt opeens veel meer mensen uitnodigen dan in eerste instantie in je budget paste. Het is duurzamer, omdat mensen niet meer naar een locatie rijden en je geen verspilling van eten en drinken hebt. En je vraagt minder tijd van mensen, in plaats van een dag doe je je verhaal in anderhalf uur.“

Vraagt het ook minder voorbereiding? Is het sneller te organiseren?

“Ja dat kan. Bij live events vraag je een behoorlijk blok in iemands agenda, dan moet een save the date er wel drie maanden van tevoren uit. Bij online events kan dat veel later, je hebt een veel kortere doorlooptijd. Het is wel belangrijk dat je met partijen schakelt die in beeld denken, het vraagt echt iets anders dan een live event organiseren. Wij merken dat partijen uit de televisiewereld het goed snappen. Het vraagt ook meer van sprekers, je moet je verhaal in die korte tijd strak krijgen. Daar helpen we ze dan mee.”

En is een online event goedkoper dan een live event?

“Als je hem volledig online doet, heb je natuurlijk geen cateringkosten van bezoekers, dat scheelt. Daar komt wel een stuk techniek voor terug. En je budget gaat meer zitten in het goed voorbereiden van een boeiend programma. En in betere communicatie, bijvoorbeeld om op te vallen in de overvloed van uitnodigingen op je digitale deurmat. Misschien moet je nu juist een fysieke uitnodiging sturen. De verdeling van budgetposten is vooral anders dan bij een live event.”

En hoe kijk je naar resultaten, de ROI?

“Daar kijken we nu nog kritischer naar. Waarom organiseer je een evenement? Waarom moet de kijker kijken of aanwezig zijn? Wat is je boodschap? Soms zijn we de critical friend en moet je samen besluiten dat een online of hybride event niet het juiste communicatiemiddel is. Dan is het fijn dat we bij effectgroep* nog veel meer expertise in huis hebben. Bij effectgroep* denken we niet vanuit het middel, maar altijd vanuit doelstellingen en resultaat.”

Impact maken met een hybride event?

Kirsten gaat graag in gesprek over jouw communicatievraagstuk. Mail Kirsten via kirsten@effectgroep.nl of bel haar op 030 41 00 790 .

Benieuwd aan welke oplossingen Kirsten heeft gewerkt?

Channable

Het online event van nu

HP Omen

Een beursactivatie met FUN!

Samsung

Launch event
Video opnamen The Green Way or No Way Talks van Rolande

Rolande

Videocampagne