0343 - 745270

Pixels vs Vectoren

Je wilt een groot spandoek of billboard laten drukken met je logo of een beeldvullende foto? Dat moet er dan natuurlijk nog wel net zo scherp uitzien als in het kleine formaat op je scherm. Dat is niet zomaar een kwestie van even het bestand opblazen en klaar! Als je dat namelijk doet, bestaat er een grote kans dat je alle kwaliteit en scherpte in je afbeelding verliest en komt je prachtige spandoek of poster er heel grofkorrelig uit te zien.

Twee soorten bestanden

Je hebt in de grafische wereld voor afbeeldingen, foto’s en illustraties grofweg te maken met twee soorten bestanden: pixel- en vectorafbeeldingen.

Pixelafbeeldingen

  • Opgebouwd uit pixels (blokjes) met elk een eigen kleur
  • Grove pixels = lage resolutie bijvoorbeeld 72dpi, alleen geschikt voor beeldscherm- en online gebruik
  • Fijne pixels = hoge resolutie, bijvoorbeeld 300 dpi, geschikt voor drukwerk
  • O.a. jpg-, png- en psd-bestanden

Pixelafbeeldingen zijn opgebouwd uit allemaal kleine, vierkante puntjes (pixels) die, naarmate je inzoomt op je bestand, stuk voor stuk groter en steeds zichtbaarder worden. Daarom is bij dit soort bestanden de ‘resolutie’ van groot belang. De resolutie wordt meestal aangegeven in DPI (dots per inch) of soms in pixels per inch (PPI). Dit is het het aantal pixels dat per 2,54 cm (= 1 inch) gebruikt is. Aan de resolutie voor een beeldscherm (lage resolutie volstaat) worden andere eisen gesteld dan aan de resolutie voor drukwerk (hoge resolutie is nodig). Zeker bij het vergroten van afbeeldingen voor billboards, spandoeken en grote advertenties worden deze puntjes zichtbaar en wordt je afbeelding dus ‘pixelig’.

Vectorbestanden

  • Opgebouwd uit punten met paden daartussen
  • Lijnen en vlakken hebben een dikte en/of vulling met een bepaalde kleur
  • Resolutie speelt geen rol bij vectorlogo’s en -illustraties
  • O.a. eps-, ai- en svg-bestanden
  • Bij voorkeur altijd vectorlogo’s aanleveren!

 

Daarom zijn er gelukkig ook vectorbestanden. Deze afbeeldingen zijn niet opgebouwd uit afzonderlijke pixels, maar uit ‘paden’ (rechte of kromme lijnstukken) die tussen vaste punten lopen (op basis van wiskundige vectorgetallen). Deze afbeeldingen blijven altijd hun vorm behouden; hoe groot (of hoe klein) je ze ook gebruikt, er treedt geen kwaliteitsverlies op. Dat maakt het een stuk makkelijker om ze te gebruiken in een grote uiting. Overigens zijn digitale foto’s per definitie pixelbestanden; logo’s, illustraties, grafieken e.d. kunnen beide typen bestanden zijn.

Waar moet ik dan op letten?

Bij het aanleveren van bestanden kun je sowieso kijken naar de bestandsextensie. JPG-, PNG-, TIFF- en PSD-bestanden zijn pixelafbeeldingen en kun je dus niet oneindig vergroten.

Daarbij is het ook goed om te letten op de resolutie. Voor online uitingen is een lage resolutie (grove pixels), oftewel 72 dpi vaak prima. Voor drukwerk gebruik je toch echt liever een hogeresolutiebestand (fijne pixels) van 300 dpi. Oke, met digitaal drukwerk op klein formaat kunnen we soms nog een beetje sjoemelen maar boven de 150 dpi is eigenlijk wel een must. Vectorbestanden hebben vaak een EPS-, AI- of SVG-extensie. Als je dat ziet kun je meestal het bestand heel makkelijk schalen.

Kleine tip; lever logo’s altijd als een vectorbestand aan. Dan weet je zeker dat deze altijd scherp is!

Addertje onder het gras

Soms lijkt het erop dat iets wel een vectorafbeelding is omdat het de juiste extensie (EPS, AI, SVG) heeft. Toch kan het zo zijn dat dit stiekem toch een pixelbestand is. Dat komt omdat er dan een pixelplaatje is geplaatst in een bestand dat vervolgens is opgeslagen met een vectorextensie. Maar helaas, daarmee wordt het niet spontaan een vectorafbeelding. Het blijft een niet schaalbaar pixelbestand.

Check, check, dubbelcheck

Je kunt zelf best goed testen of je te maken hebt met een pixel of vectorplaatje. Zoom er eens goed op in. Wat gebeurt er? Blijft het plaatje net zo scherp? Dan is het een vector. Wordt het toch korrelig en onscherp, dan heb je te maken met een pixelbestand.

Heb je vragen of twijfel je over jouw bestand?

Neem gerust contact op!
Mail Ronald via ronald@effectgroep.nl of bel hem op 0343-745272.
Kom eens langs!

Lekker leesvoer, toch?

We’ve got more where that came from! Maandelijks schrijven we inspirerende blogs en delen we onze kijk op impactvolle events, krachtige communicatie en digitale ontwikkelingen. Dit wil je niet missen!