In de bruisende wereld van evenementen, waar de beats vaak het hart van de ervaring vormen, schuilt een onzichtbaar gevaar: gehoorschade. Net zoals elke zonnestraal impact heeft op je huid, heeft elk feestje impact op je oren. Te veel, en de schade is permanent. Simon Renes, oprichter van effectgroep*, kan het weten. Hij liep na jarenlang blootgesteld te zijn aan hoge geluidsniveaus gehoorschade op en heeft altijd een piep in zijn oren. Ook wel tinnitus genoemd: een piep die nooit verdwijnt.
Met ‘Morgen niet piepen’ wil Simon dat mensen zich bewust worden van het risico op gehoorschade bij evenementen. Maar vooral dat ze zich realiseren dat het makkelijk te voorkomen is, zodat je achteraf niet moet piepen over die vervelende piep in je oor. Gehoorschade is sluipend; je merkt het pas als het te laat is.
Tinnitus begon bij mij zo’n 20 jaar geleden, toen nog bijna niemand stilstond bij gehoorbescherming. Ik heb aan den lijve ondervonden dat de piep in je oren niet zomaar een nasleep van een goed feest is, maar iets blijvends kan zijn.
Ik heb geleerd ermee om te gaan. Maar ik hoor te veel schrijnende verhalen van mensen die helemaal gek worden van die constante piep. Feesten zijn geweldig, maar zouden niet ten koste moeten gaan van je gehoor. En de oplossingen zijn zo voor de hand liggend: evenementorganisatoren moeten zich bewust zijn van het geluidsniveau én de kwaliteit van geluid. En bezoekers? Die moeten gehoorbescherming dragen.
Het begint allemaal met bewustwording: net zoals je je insmeert om je huid te beschermen tegen de zon, moet je je oren beschermen tegen te hard geluid. Als we dit te veel negeren, is de schade onomkeerbaar. Ik wil dat iedereen dit begrijpt, dat de industrie stappen onderneemt en dat het dragen van gehoorbescherming net zo normaal – en cool – wordt als het dragen van een zonnebril. Dat zou toch mooi zijn, dat oordoppen een nieuwe gadget of tof sieraad worden?
Een feest moet een feest zijn, ook voor je oren.
Toen ik begon in de evenementenbranche, was gehoorbescherming een nog niet bestaand hoofdstuk. Ik werkte zij aan zij met geluidstechnici die, door jarenlange blootstelling aan keiharde muziek, zelf vaak bijna doof waren. Het gevolg? Het volume ging alleen maar harder. Ik kan me nog herinneren hoe we soms wel twintig keer moesten vragen om het geluid zachter te zetten en degene die achter de knoppen stond het echt niet in de gaten had waarom mensen de zaal verlieten.
De omslag kwam rond het jaar 2000 toen een geluidstechnicus me voor het eerst oordoppen liet zien – een concept dat voor mij toen compleet nieuw was. Het duurde nog jaren voordat het brede besef doorbrak dat gehoorbescherming essentieel is, niet alleen voor de crew maar ook voor de bezoekers.
Flash forward naar nu: het bewustzijn is gegroeid. Professionals dragen op maat gemaakte oordoppen, echt cruciaal voor onze oren. En het mooie is, bezoekers dragen ook steeds vaker bescherming.
Maar het kan beter. Hoewel we decibelmeters hebben en het geluid kunnen managen voor een topervaring, zie ik nog steeds dat bezoekers van festivals en concerten te weinig aandacht hebben voor hun gehoor. Gehoorbescherming is nu wel vaak op evenementen verkrijgbaar, maar de kwaliteit wisselt. Het beste is om ze op maat te laten maken en ook je eigen filter te kiezen. Een muzikant wil waarschijnlijk een ander filter dan een bezoeker.
De industrie is wakker geworden; er is meer dialoog tussen belangrijke spelers in de markt, ook op overheidsniveau. Maar laten we eerlijk zijn, het is nog te vrijblijvend. Elke dag lopen mensen onnodig gehoorschade op evenementen op.
Zowel in onze industrie als bij het grote publiek is er veel te winnen. De overheid is op de hoogte, maar het maatschappelijke besef is nog onvoldoende. We hebben campagnes nodig die gehoorbescherming promoten, net zoals de ‘Wie is de Bob’-campagne voor verantwoord alcoholgebruik. En wat ik zei, je zou oordoppen ook gaaf kunnen maken.
Verder moet de focus niet alleen liggen op het voorkomen van schade bij grote publieksevenementen, maar ook bij de kleinere gelegenheden waar het geluidsniveau snel te hoog kan worden of de kwaliteit van het geluid slecht is. Denk ook aan de kroeg om de hoek en het feestje bij de voetbalvereniging.
Elke effectmaker die werkt op live events krijgt op maat gemaakte oordoppen. Is er versterkte muziek, dan draag je die, punt. We zijn in constante dialoog met onze technische partners om het volume op onze events te managen. .En we gaan nog een stapje verder – we stimuleren onze opdrachtgevers om hun gasten gratis gehoorbescherming aan te bieden. We plaatsen dan displays met ‘Morgen niet piepen hé’ waar je oordopjes kan krijgen.
Maar we zijn nog niet klaar. We willen dat onze technische leveranciers altijd en overal zichtbare decibelmeters gebruiken. Zo weet iedereen – ja, ook jij daar achterin – precies hoe hard de muziek staat. Sommige leveranciers zijn hier al mee bezig, maar we gaan voor de volle 100%.
Gehoorbescherming moet inburgeren. Elk evenement en iedere locatie, groot of klein, moet hier aandacht aan besteden. Door er vooraf over na te denken en mee bezig te zijn, kan een hoop ellende voorkomen worden. Als organisator, locatie of technicus heb je de verantwoordelijkheid over honderden of duizenden bezoekers. Goed geluid is vakwerk. De kwaliteit van techniek en crew is essentieel. Met de juiste apparatuur en kennis kunnen we een veilige en toch indrukwekkende geluidsbeleving creëren.
En wellicht overbodig om te zeggen maar écht iedereen die werkt op een evenement (met versterkt geluid) dient gehoorbescherming te dragen. Dus ook de beveiliger en de mensen achter de bar.
Bezoekers dienen vooraf en ter plekke gewezen te worden op het geluidsniveau en de risico’s en op locatie moet je oordoppen kunnen verkrijgen. Het beste zijn oordoppen die het geluid kunnen filteren. Deze zijn zeer effectief en stellen je in staat om van de muziek te genieten én normale gesprekken te voeren. Aan het einde van de avond zul je geen last hebben van vermoeide oren en de volgende dag hoef je niet te piepen over die piep.
Mijn oordoppen zijn transparant, omdat er ooit gedacht werd dat je ze liever niet laat zien. Ik zie dat nu anders: dit is dé kans om gehoorbescherming te transformeren tot een opvallende gadget. Maak van gehoorbescherming iets leuks. Stel je voor: oordoppen in alle kleuren van de regenboog of met jouw logo. Waarom niet? De technologie is er. We dragen al trots onze in-ear headphones van topmerken, waarom dan niet een set stijlvolle oordoppen? Tijd voor een revolutie in gehoorbescherming – en jij bent uitgenodigd.
Elke dag lopen mensen onnodige gehoorschade op, waar ze nooit meer vanaf komen.
Dat het geleidelijk ontstaat en onomkeerbaar is. Het dragen van gehoorbescherming op evenementen is niet alleen een feestje voor je oren, maar ook voor je toekomstige zelf. Bewustzijn en preventie zijn de sleutel.
De langetermijneffecten van gehoorschade kunnen variëren, maar in veel gevallen leidt het tot tinnitus, wat gepaard gaat met constante piep- of fluittonen in de oren. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de kwaliteit van leven. De impact kan enorm zijn, variërend van mensen die sociale evenementen vermijden tot aan hen die uit het leven stappen vanwege de constante piep. Dat klinkt dramatisch hé? Maar het is helaas de harde waarheid.
Disclaimer: Dit artikel dient ter bewustwording. Het vormt geen medisch advies. Raadpleeg altijd een medische professional voor specifiek advies over gehoorschade en gehoorbescherming.
Neem contact op met Simon via simon@effectgroep.nl